رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

معاونت دریا در بخش گردشگری مازندران راه اندازی شود

خبرگزاری فارس: معاونت دریا در اداره کل گردشگری راه‌اندازی شود/ دریای خزر جای شنا نیست 

معاونت دریا در بخش گردشگری مازندران راه اندازی شود

مدیرکل گردشگری مازندران:
معاونت دریا در اداره کل گردشگری راه‌اندازی شود/ دریای خزر جای شنا نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: معاونت دریا و سواحل در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راه‌اندازی شود.

 

سیف‌الله فرزانه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در شهرستان ساری به پرسش‌های مطرح شده درباره برخی از مسائل مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پاسخ داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این مصاحبه درباره محور قراردادن دریای مازندران به عنوان یک ظرفیت فرهنگی و اقتصادی که مورد پرسش خبرنگار فارس بود، اظهار داشت: اجرای طرح دریا مدیریت تخصصی، عزم ملی و توان ملی می‌خواهد.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه ساماندهی سواحل تشکیل سازمان عمران سواحل به صورت تخصصی است، خاطرنشان کرد: فعالیت 30 سازمان و اداره در این باره اختلاف سلیقه ایجاد می‌کند.

فرزانه خواستار اجرای مدیریت یکپارچه سواحل در شمال کشور به ویژه مازندران شد و در این باره به برخی از آمار ورود و خروج مسافر با هدف بهره‌مندی از ظرفیت دریا اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه نمودار ورود مسافر به مازندران از سال 1385 تاکنون سیر صعودی داشته است، یادآور شد: این موفقیت در حالی اطلاع‌رسانی می‌شود که آمار غریق دریا نیز بالا بوده است.

فرزانه با اعلام اینکه بسیاری از طرح‌های دریا به صورت سنتی اداره می‌شود، گفت: اگر چه با افزایش‌ آمار گردشگران روبه‌رو هستیم ولی نباید آمار غرقی داشته باشیم.

* دریای خزر جای شنا کردن نیست

 

این مسئول، موقعیت مازندران را به لحاظ جغرافیایی جنوب دریای خزر عنوان کرد و درباره جاذبه‌های این دریا افزود: گردشگران دریای مازندران از باد سمت شمال این دریا استفاده می‌کنند و این یکی از دلایل گرایش مردم به دریای خزر است.

وی با تاکید بر اینکه شنا با مسئله «تن به آب زدن» فرق دارد، بیان داشت: در این‌باره ضعف‌هایی وجود دارد، باید فرهنگ‌سازی کنیم، مردم در دریای مازندران باید تن به آب بزنند نه آنکه برای شنا به دریا بیایند.

فرزانه با اعلام اینکه امسال سال ویژه برای میراث فرهنگی مازندران بوده است، گفت: از اعتبارات سال 90 از محل اعتبارات ملی 2 میلیارد و 200 میلیون تومان و 500 میلیون تومان نیز از محل اعتبارات تملک استان از فصل گردشگری برای تجهیز طرح‌های دریا اختصاص یافت.

این مسئول یادآور شد: حدود 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای زیرساخت‌های سواحل استان در حال کار داریم.

وی برق‌رسانی، آبرسانی و راه دسترسی را از اولویت‌های زیرساخت‌های دریا برشمرد.

* معاونت دریا و سواحل در اداره کل میراث فرهنگی راه‌اندازی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه توجه به دریا و مسائل آن عزم ملی می‌خواهد، اظهار داشت: اگر به دریا و خطرات ناشی از آن توجه نشود زلزله‌ای در شمال کشور خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر سازمان گردشگری متولی کار دریا باشد این مسئله باید ابلاغ شود و اعتبار ویژه‌ای را به این امر اختصاص دهند.

فرزانه ادامه داد: معاونت دریا و سواحل در حوزه کاری اداره کل میراث  فرهنگی راه‌اندازی شود.

این مسئول با تاکید بر همکاری شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های دریا یادآور شد: خیلی از سواحل در شهرهای استان مانند رامسر، محمودآباد، گلوگاه و فرح‌آباد ساری جزء مناطق نمونه گردشگری هستند که در این شهرها شهرداری‌ها نیز برای اجرای طرح‌های دریا دست به کار شدند.

وی با تاکید بر اینکه برای توجه به زیرساخت‌های سواحل در شهرهای ساحلی خودمان را مسئول می‌دانیم، یادآور شد: توجه به زیرساخت‌های سواحل با اجرای طرح‌های دریا دو نکته جدا از هم است.

*2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای اجرای طرح‌های دریا

این مسئول با اعلام اینکه مالک عرصه‌های زیرساختی دریا نیستیم، گفت: مالک عرصه‌ها ممکن است حقیقی و یا در تملک شهرداری‌ها باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در ادامه درباره ساماندهی چشمه آب سورت ساری به عنوان دومین چشمه آب شور منحصر به فرد جهان اظهار داشت: اگر منابع طبیعی زمین را بدون تشریفات واگذار کند، پیرامون چشمه سورت را فنس‌ کشی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های ثبت جهانی آثار طبیعی و تاریخی این است که حریم‌های آن مشخص شود.

فرزانه با اعلام اینکه حریم سورت مشخص شده است، اضافه کرد: دستگاه‌های متولی واگذاری باید اعلام کنند که آیا این حریم را به میراث فرهنگی واگذار می‌کند یا خیر.

این مسئول به دلیل اهمیت موضوع اشاره‌ای دوباره به طرح‌های دریا کرده است و در این باره اعلام کرد: امسال اداره کل میراث فرهنگی مازندران 2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای اجرای طرح‌های دریا کمک کرده است.

* اجرای طرح‌های دریا فقط تزریق پول نیست

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های دریا فقط تزریق پول نیست، گفت: در ابتدای سال‌ 91 وعده‌ای به مردم استان دادیم مبنی بر اینکه در کنار اجرای سنتی طرح‌های دریا، طرح‌های آبرومند و مدرنی را نیز داشته باشیم.

فرزانه ادامه داد: امسال حاضریم سه طرح مدرن و خوب در دریای استان مازندران اجرا کنیم، همچنین قرار است دو طرح توسط استانداری مازندران اجرایی شود.

وی با اعلام انتخاب یک مشاور برای اجرای طرح‌های مدرن دریا خبر داد و افزود: طرح دریای متناسب با ظرفیت‌های استان نیز در در این باره تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این باره گفت: کمیته گردشگری دریایی نیز در مازندران تشکیل شده است که قرار است، طرح‌های قابل اجرای استان را بررسی کند.

* مرکزیت سازمان عمران سواحل در مازندران

فرزانه اعلام کرد: در همین ارتباط کلیات طرح سیترای نوشهر تصویب شد و مجتمع تفریحی تله‌کابین رامسر نیز وارد کار اجرایی شده است.

وی درباره تشکیل سازمان عمران سواحل و مرکزیت آن بیان داشت: قرار است، مرکزیت این سازمان در استان مازندران باشد.

این مسئول یادآور شد: مازنداران علاوه بر نوار ساحلی 338 کیلومتری، 40 کیلومتر میانکاله را دارد که حفاظت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با برشمردن برخی از ویژگی‌های طرح‌های دریای مدرن گفت: در این طرح‌ها حوضچه آرامش، اسکله تفریحی و توریستی، رستوران دریایی، طرح‌های دریایی مردانه و زنانه، ورزش‌های دریایی و اتوبوس دریایی تعبیه می‌شود.

وی با اعلام اینکه اتوبوس دریایی توسط یک مجری طرح در رامسر خریداری شده است، افزود: حوضچه آرامش نیز در شهرستان نوشهر با همکاری شهرداری این شهر و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی شده است.

* تا سال آینده 70 تاسیسات گردشگری در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد

 

این مسئول ادامه داد: همه دستگاه‌ها به ویژه بنادر کمک کنند تا در رامسر و نوشهر دو طرح خوب دریایی برای استفاده گردشگران آماده شود.

فرزانه در بخش دیگری از سخنانش از پیگیری برای اجرای هتل‌های چهار و پنج ستاره در شهرهای مختلف استان خبر داد و ابراز داشت: تا سال آینده 70 تاسیسات و موسسه گردشگری در مازندران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در این بخش برای کمک به ساخت هتل‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستیم، گفت: سرمایه‌گذارانی را داریم که هنوز یک‌ ریال از تسهیلات استفاده نکردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران متذکر شد: بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری در این بخش از آورده‌های سرمایه‌گذاران است که این مسئله صنعت گردشگری را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به تحریم نفتی در کشور خاطرنشان کرد: تنها صنعتی که می‌تواند بدون آلایندگی کشور را از بسیاری از مشکلات نجات دهد، توجه به صنعت گردشگری است.

===============

گفت‌وگو از جابر معافی

==============

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد