رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

فرار شاه به رامسر

فرار شاه به رامسر

تهران / واحد مرکزی خبر / مکتوب 1391/05/25
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کودتای 28 مرداد و امثال آن نشان داد که آمریکا رژیمی شرور در صحنه بین المللی است.
به گزارش خبرنگار ما، علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی امروزمجلس شورای اسلامی افزود: واقعه دیگری که نظیر داستان غم انگیز فلسطین و تحمیل رژیم صهیونیستی، نقطه سیاه در کارنامه آمریکا و انگلیس محسوب می شود کودتای 28 مرداد است.
وی گفت: اگرچه آمریکا چند دهه خیانت و کودتا علیه دولت ملی مصدق را نفی کرد اما در دهه اخیر، آلبرایت وزیر خارجه این کشور صراحتاً به خاطر کودتای 28 مرداد عذرخواهی کرد و این نشان داد که آمریکا رژیمی شرور در صحنه بین المللی است و چون قدرت نظامی دارد آن را مبنای مشروعیت شرارت خود می داند.
لاریجانی کودتای 28 مرداد سال 1332 را معلول طراحی آمریکا و انگلیس و برخی اختلافات و ناشی گری های داخلی خواند و گفت: در وقوع این کودتا خیانت برخی گروه ها نیز بی تأثیر نبود.
رئیس مجلس افزود: آمریکا پس از ملی شدن صنعت نفت و خارج شدن سلطه انگلیس بر نفت ایران، اراده جدی کرد تا جایگزین انگلیس شود و نبض نفتی منطقه را در دست گیرد اما ملی شدن صنعت نفت را مانع جدی در این راه می دید.
لاریجانی گفت: بر همین اساس آمریکا لازم می دید کل نظام حکومتی ایران یعنی دولت مصدق و مجلس ملی را تغییر دهد تا راه برای سلطه نفتی اش باز شود.
وی افزود: حزب توده نیز با کمال وقاحت به علت علاقه شوروی به نفت شمال با ملی شدن صنعت نفت مخالفت می کرد و عملاً به اختلافات داخلی دامن می زد.
رئیس مجلس گفت: بی توجهی مصدق به وحدت درونی مخصوصاً وحدت صفوف روحانیون و ملیون ، عامل دیگر این ماجرا بود.
وی افزود: مصدق اصرار داشت لایحه اختیارات دولت برای قانون گذاری تمدید و عملاً حق قانون گذاری از مجلس سلب شود.
لاریجانی گفت: مخالفان این طرح مانند آیت الله کاشانی و برخی ملیون، به قدرت مجلس و حکومت مشروطه دلبسته بودند و تصور می کردند مصدق می خواهد با تمدید اختیارات ، مجلس را به آلت معطله ای تبدیل و با لایحه امنیت اجتماعی مخالفان خود را مرعوب و سرکوب کند.
وی ادامه داد: مصدق پس از 30 تیر، همه اختیارات قانونی مجلس را برای همه امور کشور اعم از اداری، قضایی و نظامی در اختیار گرفت و آیت الله کاشانی تمدید آن را ضربه به تثبیت مشروطه می دانست.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نکته جالب اینجاست که خود مصدق در اخذ اختیارات مجلس در دولت های قبلی برای اصلاح دادگستری و گمرک کشور مخالف بود و آن را نه قانونی و نه به مصلحت کشور می دانست.
لاریجانی افزود: اشتباه راهبردی دیگر مصدق که متعاقب اختلاف در اخذ اختیارات مجلس رخ داد موضوع رفراندوم برای انحلال مجلس بود و مصدق پس از رفراندوم، مجلس را منحل کرد.
وی گفت: شاه در نبود مجلس به سپهبد زاهدی حکم نخست وزیری داد و مصدق را عزل کرد و خود به رامسر رفت و پس از لو رفتن کودتای شاه و دستگیری نصیری، شاه به عراق و از آنجا به غرب گریخت و در این فاصله ، زاهدی با کمک برخی فرماندهان نظامی و دلارهای ارسالی روزولت، کودتای آمریکایی را سامان داد.
لاریجانی افزود: دکتر صدیقی وزیر کشور مصدق درباره انحلال مجلس به مصدق هشدار داد و گفت اگر این کار را انجام دهی شاه شما را با فرمان خود عزل می کند که مصدق در پاسخ گفت شاه جرأت این کار را ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دیگر ملیونی نظیر دکتر سنجابی و خلیل مکی نیز که مدت ها همراه مصدق بودند با طرح رفراندوم و انحلال مجلس مخالف بودند اما روحیه یک دندگی مصدق و اعتماد زیاد او به برخی اطرافیان مانند سرتیپ دفتری که نسبتی با مصدق داشت و رئیس شهربانی شد و نقش مؤثری در کودتا داشت، مانع پذیرش نصایح آنان شد.
وی افزود: در واقع استعمار آمریکا که به قصد سلطه درازمدت برمنطقه نیازمند سرنگونی دولت ملی و مجلس ملی در ایران بود با بهره جستن از این گونه اختلافات داخلی و دور شدن مردم از صحنه، کودتای آمریکایی را با هزینه کم ،‌ محقق و استبداد را حاکم کرد.
لاریجانی گفت: اینها گوشه هایی از دلایلی است که چرا آمریکا در گفتمان امام (ره) ، شیطان بزرگ نامیده شد ؟ چرا مجلس در رأس امور معرفی شد و چرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی چنان اهمیتی برای مجلس قائل شده اند که هیچ مقامی حق انحلال مجلس شورای اسلامی را ندارد و به این ها می توان از تحلیل تاریخ گذشته ایران دست یافت.
وی افزود: انقلابیون امروز باید دریافت دقیقی از این مهم داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد