رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

هر چه از استان گلستان به طرف رامسر و رشت پیش می رویم...

 

هر چه از استان گلستان به طرف رامسر و رشت پیش می رویم...

معتادین در معرض بروز انواع سرطان ها هستند

وی با اشاره به موقعیت گذشته استان گلستان و دلایل مبتلا شدن به سرطان معده در این استان اشاره کرد و افزود: استان گلستان در گذشته منطقه فقیری بوده، حتی در روستاههای این استان در چادرها زندگی می کردند و هیچگونه نکات بهداشتی در این استان رعایت نمی شده است.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اظهار تاسف از اینکه مصرف مستمر تریاک در بعضی مناطق کشور متداول است، گفت: در افراد تریاکی احتمال وقوع سرطان معده 3 برابر، سرطان مری 2.5 برابر، سرطان ریه 3 برابر، سرطان حنجره و سرطان مثانه نیز بیش از 2 برابر گزارش شده است.

به گزارش مهر، دکتر رضا ملک زاده گفت: بر اساس پژوهش جدیدی از ایران که در مجله BMJ در ماه آوریل 2012 منتشر شده است، مصرف طولانی مدت تریاک حتی به میزان کم موجب مرگ و ناتوانی زودرس به علت بیماریهای قلبی و عروقی، سرطانها، نارسایی ریوی، کلیوی و کبد و کاهش قابل توجه طول عمر می شود.

وی در خصوص پژوهشی که در رابطه با مصرف تریاک در استان گلستان انجام شده و اینکه چرا سرطان مری در این استان بیشتر از سایر استانها مشاهده شده است، توضیح داد: براساس پژوهشهای گسترده ای که در 10 سال گذشته در شرق استان گلستان در شهرستانهای مینودشت، گنبد و کلاله انجام شده میزان سرطان مری در استان گلستان و این شهرستانها بیشتر از جاهای دیگر در دنیا است.

ملک زاده افزود: در مطالعاتی که صورت گرفته هر چه از استان گلستان به طرف رامسر و رشت پیش می رویم تعداد افراد مبتلا به سرطان معده کمتر می شود و سئوال ما این است که چه چیزی در این استان باعث شده که بیماری سرطان رشد بیشتری به نسبت دیگر استانها داشته باشد.

وی با اشاره به موقعیت گذشته استان گلستان و دلایل مبتلا شدن به سرطان معده در این استان اشاره کرد و افزود: استان گلستان در گذشته منطقه فقیری بوده، حتی در روستاههای این استان در چادرها زندگی می کردند و هیچگونه نکات بهداشتی در این استان رعایت نمی شده است.

ملک زاده همچنین مصرف مستمر چای داغ همراه با تریاک و رعایت نکردن مسائل بهداشتی از قبیل مسواک نکردن دندانها و یک سری ویروسها و میکروبها که خوشبختانه شناسایی شده، را از دلایل عمده مبتلا به سرطان مری در این استان دانست.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه اظهار داشت: مطالعات انجام شده در یک جمعیت 50 هزار نفری در شمال شرق ایران توسط مرکز تحقیقات بیماریهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان و 150 الی 160 محقق دیگر و همچنین محققینی از مرکز ملی تحقیقات آمریکا، سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه کمبریج انگلستان در نوع خود برای اولین بار در جهان به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: در این پژوهش جمعیت 50 هزار نفری در شرق استان گلستان که 17 درصد آنها مصرف مستمر تریاک داشته اند به مدت 6 سال به صورت دقیق مورد پیگیری قرار گرفتند و با دقت کامل نشان داده شد که مصرف تریاک به تنهایی شانس مرگ و میر را در مقایسه با افرادی که تریاک مصرف نمی کنند دو برابر می نماید و افزایش خطر مرگ و میر در خانمهای معتاد بیشتر از آقایان و تا 150 درصد است.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد تاکید کرد: مصرف تریاک به تنهایی علت اصلی 15 درصد مرگ و میر در شرق استان گلستان محسوب می شود و همچنین مصرف تریاک به اشکال گوناگون از جمله شیره، سوخته، هروئین عوارض مشابهی دارد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه مصرف مستمر تریاک در بعضی مناطق کشور ما متداول است و همچنین در کشور های آسیای شرقی نیز از کشورهای دیگر بیشتر است و امیدوارم که با اطلاع رسانی های مکرر بتوانیم مصرف این ماده خطرزا را در کشور به حداقل برسانیم.

ملک زاده با بیان اینکه اطلاع جامعه پزشکی و تمامی کارکنان بخش بهداشت و درمان از این موضوع در مرحله اول نقش مهمی در کاهش مصرف این ماده مخدر دارد یادآور شد: پیامهای غیرعلمی در مورد احتمال اثر مفید تریاک در درمان فشار خون، قند خون، بیماریهای قلب و عروق با این مطالعه باید متوقف و تمامی کادر پزشکی و مردم عزیز باید اطمینان داشته باشند که تریاک برای فشار خون، قند خون و سلامت قلب و عروق مضر بوده و همچنین مصرف آن تشدید کننده این بیماریها است.

رئیس پژوهشکده گوارش و کبد گفت: در افراد تریاکی احتمال وقوع سرطان معده 3 برابر، سرطان مری 5/2 برابر، سرطان ریه 3 برابر، سرطان حنجره و سرطان مثانه نیز بیش از 2 برابر گزارش شده است.

وی اضافه کرد: مصرف تریاک موجب افزایش احتمال ابتلا به سل ریوی، آسم، نارسائی ریوی، نارسایی کبدی و نارسائی و نارسائی کلیوی می شود.

ملک زاده در پایان تاکید کرد: از مشتقات تریاک فقط برای تهیه داروهایی مانند متادون، مرفین و ترامادول استفاده می شود، این داروها برای افرادی که دردهای بسیار شدید و یا کسانی که سرطان داردند و دیگر هیچ دارویی جوابگوی آنها نیست استفاده می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد