رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

انتخابات یعنی حق تعیین سرنوشت/شیخ صفر قاسمی

انتخابات یعنی حق تعیین سرنوشت/شیخ صفر قاسمی

«باسمه تعالی»

«انتخابات یعنی حق تعیین سرنوشت»

قال امیرالمومنین (ع) :« اضمم آراء الرجال بعضها الی بعض ثم اختر أقربها الی الصواب و أبعدها من الارتباب »

امام علی (ع) در وصیت خود سفارش می کند که : نظریات صاحبان رأی را جمع آوری کن و سپس نزدیکترین آن را به صواب و دورترین آن را از شک انتخاب کن. «من لایحضره الفقیه ج 4»

نظام جمهوری اسلامی ایران براساس دو اصل مهم «جمهوری» و« اسلامی» بودن شکل گرفته است و مشروعیت نظام به این دو اصل بستگی دارد و اختلال در هر کدام موجب عدم مشروعیت نظام می شود. به عبارت دیگر ، تمام ارکان نظام بطور مستقیم و یا غیر مستقیم متکی بر آرای ملت می باشد و این آرای مردم بود که نخست به صورت مشتهای گره کرده ، استبداد چند هزار ساله و سلطه بیگانه را نفی و ریشه کن کرد و بعد ساختار و عناصر نظام اسلامی را در مراحل متعدد مشخص نمود.از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران مسلمانند خواستار نظامی شدند که با فرهنگ اسلامی و ارزشهای آن منطبق باشد. بنابراین با گزینش و برگزیدن رئیس جمهوری ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان و ... در حقیقت در اداره امور سیاسی جامعه مشارکت می نماید.

فلسفه انتخابات

چرا مردم دارای حق شرکت در انتخابات می باشند؟

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است که خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است و انسان با علم ، عقل ، تدبیر ، تمیز و قوة تشخیصی که خداوند به او داده است و هدایتی که از جانب انبیا شده است ، می تواند به عالی ترین مدارج انسانیت برسد.

از جمله اختیارات انسان حقی است عمومی که خداوند به همه افراد داده تا مستقیماً یا با انتخاب افراد واجد شرایط ، آن حق را اعمال کند و آن حق تعیین سرنوشت اجتماعی که همان حق حاکمیت است. این حق عمومی ملّت ناشی از برتری نژاد خاص ، رنگ خاص یا یک گروه و دسته خاصی نیست ، حاکمیت مربوط به تمام افراد ملّت است. قانون اساسی همه افراد ملّت را مسؤول اداره امور مملکت می داند و انتخاب مسؤولین را از درجات اِعمال حاکمیت از جانب مردم می داند.

ضرورت شرکت در انتخابات

1- لزوم حفظ حاکمیت ، استقلال و آزادی

ملّتی که برای کسب استقلال و آزادی جنگیده است و با دادن هزاران شهید توانسته حقّ حاکمیت را در سرزمین و کشورش برقرار کند. همان اندازه که در کوران مبارزه برای پیروزی بر طاغوت تلاش کرده است، برای حفظ و نگهداری استقلال و آزادی و حاکمیت خود نیز به همت و توان بالایی نیاز دارد و مبارزه اصلی در حفظ دستآوردهایی است که برای نیل به آنها دشواری ها تحمل شده است.

نهضت اسلامی ایران این ویژگی را با خود به همراه آورد ، مردمی که اساس نهضت و انقلاب اسلامی بر دوش یکایک آنان بود ، قدرت خود را شناختند و مهم تر از آن حضور خود را برای بقای انقلابی که به رهبری امام خمینی «ره» پیروز گردیده بود ، باور داشتند.این مردم اکنون نیز با حضور در انتخابات ، استقلال و آزادی و حاکمیت خویش را تثبیت می کنند.انتخابات محک حضور مردمی است که برای دستیابی به آزادی و حاکمیت ، سال ها تلاش کرده اند و توانسته اند علی رغم همه سختی ها آن را حفظ کنند.

2- لزوم رعایت اصل شورا

خداوند مؤمنین را به مشورت فرا خوانده می فرماید: «واَمرهم شوری بینهم» (شوری/38) و رهبری جامعه اسلامی را نیز به آن دعوت نمود.«وشاورهم فی الامر» (آل عمران/159) در روایات مختلف بر اهمیت مشورت تأکید شده است. علی (ع) می فرماید: «ومَن استبّد بر أیه هلک و مَن شاور الرّجال شارکها فی عقولها» «یعنی آن کس که به اندیشه خود اکتفا کند، از بین می رود. آن کس که با انسانها مشورت کند، در اندیشه و خرد آنان شریک خواهد بود».(فی النوادر ج 5،ص273) اطلاق دو آیه و روایات ، اقتضا می کند که در مسائل سیاسی و ادارة جامعه ، مؤمنان و حاکم اسلامی موظف به رعایت اصل شورا باشند. بر اساس این اصل ، شرکت مردم در تعیین «حاکم» - ولی فقیه و حاکمانی با اختیارات محدودتر – ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس ضروری است

آرای برخی از فقها و متفکران اسلامی (مجله حوزه ، سال دوّم ، شماره 4 ص95).

بسیاری از اندیشمندان مسلمان بر ضرورت حضور مردم در زمینه مسائل حکومتی تصریح و تأکید ورزیده اند.

آخوند خراسانی، میرزا حسین طهرانی و ملاعبدالله مازندرانی در این زمینه می گویند:«این ضروری مذهب است که در عصر غیبت ، حکومت با جمهور مردم است.»

علامه طباطبایی نیز این نظر را پذیرفته و می گوید: بدون اشکال ، امر حکومت اسلامی بعد از پیامبر (ص) و غیبت امام (ع) – مثل زمان ما – متوجّه مسلمانان است.»

امام خمینی(ره) نیز شرکت در تمامی انتخابات را واجب می دانستند.

خلاصه آن که حکومت اسلامی ، متکی بر آرای مردمی است . به بیان دیگر ، حکومتی است خدا – مردمی­(جمهوری اسلامی ). حضور مردم در تعیین نمایندگان سیاسی خود(ولی فقیه ،رئیس جمهور ، نمایندگان مجلس و ...) جلوه هایی از این حضور سیاسی به شمار می آید.

ضرورت انتخاب اصلح

با توجه به این اصل کلی (که مسئولیت ها باید در دست صالح ترین افراد باشد) ملّت نمی تواند با بی توجهی از کنار این مسأله بگذرد بلکه وظیفه دارد که شایسته ترین فرد را انتخاب نماید. مرحوم علامه امینی این حدیث شریف را در کتاب الغدیر از رسول خدا (ص) نقل می کند: «مَن استعمل عاملاً من المسلمین و هو یَعلمُ اَنّ فیهم اولی بذلک منه و اَعلم بکتاب الله و سُنّهِ نبیّه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین ... » (الغدیر ، ج8 ، ص 291) «یعنی هر کس از بین مسلمانان عاملی را بر سر کار بیاورد (و به او مسؤولیت بدهد) و بداند که در بین مسلمانان فردی وجود دارد که او برای این کار سزاوارتر است. و به کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) آشناتر است ، آن کس به خدا و رسول خدا (ص) و جمیع امت اسلامی خیانت کرده است». بنابراین بر فرد مسلمان واجب است که برای رضای خدا و مصلحت اسلام و کشور اسلامی شایسته ترین فرد را انتخاب نماید.

از طرف دیگر فراموش نمی کنیم که امام خمینی (ره) در یکی از رهنمودهای خویش فرمودند : « من در میان شما باشم یا نباشم به شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید این انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان بیفتد.» امام (ره) با احساس نگرانی از آینده انقلاب و تثبیت آرمانهای الهی – مردمی آن اعلام خطر یاد شده را از موضع ارشاد و رهبری به عنوان یک تکلیف شرعی – سیاسی ، خطاب به پیروان خویش متذکر شده اند. مهمترین جایی که در معرض خطر نااهلان و نامحرمان است، مقام ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس است و راه جلوگیری از نفوذ نا اهلان و نامحرمان ، انتخاب رئیس جمهور و نمایندگانی کار آمد و مطمئن ،پاک ، مردمی ، دانا ، دانشمند ، مجرّب و در عین حال محرم با انقلاب ، با تقوا و متخصص است.

وظیفه حکومت در این عرصه:

اگر انتخابات و حق تعیین سرنوشت یک حق است ، حکومت و حاکمان حق ندارند کسی را بدون دلیل قانونی و موجه از حق انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم نمایند و اگر نگران مشارکت حداکثری هستیم باید زمینه حضور همة سلایق سیاسی و اجتماعی را عادلانه فراهم کنیم و با شبیه سازی های سیاسی و زد و بندهای غیرشفاف پشت پرده نمی توان به مشارکت حداکثری دست یافت ... باقی بماند وقت دیگر ...

شیخ صفر قاسمی – 13/10/1390

نوشته شده توسط شول(فریاد) در 18:12 | لینک ثابت 2 نظر

90/10/13

«حوزه انتخابیه تنکابن – رامسر و عباس آباد کاندیدای اصلاح طلب ندارد.»

«بسم الله الرحمن الرحیم»

«حوزه انتخابیه تنکابن – رامسر و عباس آباد کاندیدای اصلاح طلب ندارد.»

بدنبال پخش شایعات فراوان با هدف انحراف افکار عمومی و سوء استفاده از آراء اصلاح طلبان منطقه ، به آگاهی می رساند:

1- انتخابات یعنی حق تعیین سرنوشت ، و حق تعیین سرنوشت بالاترین حق است و اگر شرایط برای احقاق آن فراهم باشد بر هر فردی لازم است نسبت به استیفای آن بکوشد. .

2- حوزه انتخابیه تنکابن رامسر و عباس آباد در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدای اصلاح طلب ندارد و هر گونه شبیه سازی اصلاح طلبانه مردود است مگر آنکه کاندیدایی با کارنامه ای مشخص و شفاف و شجاعانه و بطور صریح از اصلاحات و اصلاح طلبان واقعی دفاع و مواضع خود را اعلام نماید.

3- اصلاح طلبان شهرستانهای رامسر-تنکابن و عباس آباد سازمان یافته و تشکیلاتی برای این دورة مجلس شورای اسلامی کاندیدایی معرفی نکردند و هر گونه ادعایی تکذیب می شود.

4- اینجانب در فضای سراسر دروغ ، تهمت ، توهم و بداخلاقی های سیاسی از هیچ فردی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت نکرده و تصمیم به حمایت هم ندارم ، خصوصاً با توجه به مواضع خصمانه و ظالمانه روزهای اخیر بخش اعظم اصول گرایان علیه اصلاح طلبان و همراهی رسانه ملی !! از این جریان ، ترجیح می دهم سکوت اختیار نمایم لذا به صراحت اعلام میدارم هر گونه ادعایی توسط هر کاندیدایی مبنی بر حمایت اینجانب از آنان به شدت تکذیب میگردد.

با سپاس شیخ صفر قاسمی 13/10/1390

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد