رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

ایستگاه هواشناسی رامسر با قدمتی قابل توجه

خبرگزاری فارس: احداث سکوی هواشناسی دریایی در برنامه پنجم در مازندران 

ایستگاه هواشناسی رامسر با قدمتی قابل توجه

مدیرکل هواشناسی مازندران خبر داد:
احداث سکوی هواشناسی دریایی در برنامه پنجم در مازندران

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در حوزه شمال کشور، ایستگاه دریایی یا ساحلی هواشناسی نداریم، گفت: احداث سکوی هواشناسی دریایی در دریای مازندران در برنامه پنجم توسعه قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، مسیب رضایی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایجاد سنجنده‌های موثر هواشناسی در فرودگاه‌های استان از مصوبه‌های سفر دوم دولت به مازندران بود،یادآور شد: اعتبار ایجاد این سنجنده‌ها یک میلیارد و 400 میلیون تومان بود که 50 درصد از محل اعتبارات ملی و 50 درصد از محل اعتبارات استانی است.
وی اضافه کرد: اعتبار ملی آن تامین شده و اعتبار استانی هم یک ماه قبل اختصاص یافت و ایجاد این مرکز به ناوبری و سلامت پرواز کمک می‌کند.
رضایی با اشاره به فعالیت دو مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در استان گفت: در دوره مدیریت قبلی سازمان جهاد کشاورزی ارتباط تنگاتنگی در این موضوع داشتیم اما مدتی است که مسئولان جهاد کشاورزی در این جلسات شرکت نمی‌‌کنند.

*صحت 95 درصد پیش‌بینی‌ها
وی با بیان اینکه به کارگیری صنعت بومی در بحث هواشناسی را مدنظر داریم، خاطر نشان کرد:  الگوهای فعلی مربوط به اروپا و آمریکا است.
رضایی با اشاره به اینکه شاید در گذشته پیش‌بینی هواشناسی از دقت و صحت کمتری برخوردار بود، بیان داشت: اکنون این دقت افزایش یافته است.
مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه در تابستان جاری به دلیل شرایط اقلیمی خطای بیشتری در پیش‌بینی‌ها بود، یادآور شد: در ایام نوروز تا 95 درصد پیش‌بینی‌ها صحت داشته است.
رضایی با اشاره به اینکه در زمینه ارتقای دانش هواشناسی نیازمند دانش خارج از کشور هستیم، اضافه کرد: به دلیل اینکه این مرکز یک سازمان بین‌المللی است در این زمینه محدودیت وجود ندارد.
وی با بیان اینکه استان دارای 17 ایستگاه اقلیم شناسی و 114 ایستگاه باران‌سنجی است، ادامه داد: سال گذشته تا 28 آذر حتی یک میلی‌متر بارندگی هم نداشتیم اما امسال از فصل تابستان و تا امروز بارندگی بسیار خوب بوده است.
مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه در هشت ماه امسال، رشد 34 درصدی بارندگی نسبت به دوره آماری بلند مدت را شاهد بودیم، یادآور شد: در دو ماه نخست سال زراعی امسال که شامل مهر و آبان است 61 درصد افزایش بارندگی داشتیم.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 551 میلی‌متر بارندگی داشتیم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال بارندگی‌ها ادامه داشته باشند.
رضایی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها وضعیت بارندگی‌ها و دمای هوا در استان در حد نرمال است، خاطرنشان کرد: در زمستان سرمای خیلی سخت در استان نداریم.
وی با بیان اینکه تعیین تقویم الگوی کشت توسط این سازمان در حال انجام است، گفت: این تقویم به رشد کشاورزی در استان و کاهش صدمات کمک می‌کند.
 
*ایجاد پژوهشکده مورد تایید قرار نگرفت
رضایی با اشاره به اینکه ایجاد پژوهشکده هواشناسی از مصوبات دور دوم سفر دولت به مازندران بود، یادآور شد: با وجود استدلال‌های فراوان در این زمینه  این مصوبه توسط شورای اخذ پذیرش وزارت علوم مورد تایید قرار نگرفت.
وی با ابراز گلایه از ارزیابی اداره‌ها در استان توسط استانداری گفت: هواشناسی مازندران در ارزیابی‌های کشوری دارای رتبه اول سوم است اما در استان رتبه 24 را  داده‌اند که  در این زمینه کم لطفی کرده‌اند البته ما به این مسائل توجه نکرده و کارمان را انجام می‌دهیم چرا که به مردم و کشور تعهد داریم.
مدیرکل هواشناسی مازندران در ادامه با بیان اینکه نخستین ایستگاه هواشناسی مازندران در سال 1330 در بابلسر تاسیس شد، اضافه کرد: ایستگاه هواشناسی رامسر در سال 34 و ایستگاه هواشناسی نوشهر هم در سال 56 تاسیس شده‌اند.
رضایی یادآور شد: بقیه ایستگاه‌های هواشناسی استان پس از انقلاب راه‌اندازی شد.
وی با بیان اینکه در استان دارای ایستگاه‌های سینوپتیک، اقلیم شناسی و باران‌سنجی است  که هر ساعت  20 پارامتر جوی را اندازه‌گیری می‌کند، تصریح کرد: این سایت‌ها در 15 نقطه استان ایجاد شده‌اند.
این مسئول با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی کشوری، یک سازمان بین‌المللی است، ادامه داد: این اطلاعات هر لحظه باید به مرکز بین‌المللی که در لندن قرار دارد مخابره شود.
وی با بیان اینکه در کشور پنج ایستگاه رادار وجود دارد که تنها دو ایستگاه فعال است، خاطرنشان کرد: یکی از این ایستگاه‌های فعال در مازندران قرار دارد که تا 200 کیلومتر در شعاع گردش، تمام عوامل جوی را دریافت می‌کند. اعتبار تاسیس این مرکز7 میلیارد تومان بوده  و از شرق تا استان خراسان شمالی و از غرب تا استان گیلان را پوشش می‌دهد.
وی یادآور شد: مازندران دارای ایستگاه بویه شناور دریایی است که این ایستگاه، پارامترهای جوی و اقیانوسی و دریایی را اندازه‌گیری می‌کند.
رضایی با اشاره به اینکه مازندران با 4/1 درصد مساحت کشور، چهار درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده، اظهار داشت: تراکم جمعیت و تنوع اقلیمی جمعیت در مازندران، نقش اداره کل هواشناسی را بیشتر نمایان می‌کند.
وی با بیان اینکه در صد سال گذشته دمای هوا نیم درجه افزایش یافته، گفت: پیش‌بینی بر این است که در صد سال آینده این افزایش دما به سه درجه برسد.براساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی، سال گذشته آب دریا نیم متر بالاتر آمده و نیاز به عزم جهانی است که در ساختار زندگی  و نوع کاربرد انرژی تغییر ایجاد کنیم.
مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: برای استفاده از انرژی باد، قرارداد مطالعاتی با یک شرکت خصوصی در بلده نور منعقد شده تا از انرژی باد در آن منطقه بهره‌برداری شود.
این مسئول با اشاره به اینکه در دفتر امیرآباد و نوشهر، مرکز پیش بینی هواشناسی دریایی داریم، از حضور مجرب‌ترین کارشناسان در سه فرودگاه استان خبر داد و اضافه کرد: این کارشناسان هر سه ماه به دوره‌های بازآموزی می‌روند چرا که با جان انسان‌ها سرو کار دارند.
انتهای پیام/خ۱۰

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی حلاجیان پنج‌شنبه 24 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 10:07 http://mehal51.blogsky.com

شماره ی دوم نشریه ی ساحل دریا منتشر شد.
این شماره با 12 صفحه در بردارنده ی مطالب متنوع فرهنگی ، اجتماعی سیاسی است.
در این شماره مطالب زیر را می خوانید:
مصاحبه و مقالات از جمشید حجتی نیا ، بهروز ماچیانی ، فرهاد رستمیان ، صفر قاسمی ، اعضای 3 دوره ی شورا شهر کتالم و سادات شهر ،
معرفی شهردار جدید رامسر ، هنرمند سید صدرا قاسمی و ورزشکار سیروس صفرپور
صفحه ی ویژه ی گیلکی
اخبار و حوادث منطقه ی رامسر، تنکابن و عباس آباد
و مطالب خواندنی دیگر.
ساحل دریا امروز ، پنج شنبه در دستان مردم رامسر ، تنکابن و عباس آباد خواهد بود.
شماره 3 نشریه ی ساحل دریا 15 دی منتشر می شود.
برای ارسال نظرات ، مطالب ، پیشنهادات و انتقادات خود به طرق زیر می توانید عمل کنید :
ارسال از طریق نامه : رامسر صندوق پستی 166 - 46915
ارسال از طریق ای میل : sada1390@yahoo.com
ارسال از طریق فکس : 5250864 - 0192
ارسال از طریق پیامک و یا پیام صوتی : 09117895385

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد