رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

صادرات گل و گیاه شمال کشور و فرودگاه بین المللی رامسر

 

صادرات گل و گیاه شمال کشور و فرودگاه بین المللی رامسر

 احداث پایانه گل و گیاه شمال ، تحقق شعار ' ما می توانیم '

نوشهر - اگر ساخت پایانه گل و گیاه شمال را زیباترین تابلوی خودباوری و نمادی از تحقق شعار ' ما می توانیم ' قلمداد کنیم ، چندان بیراه نرفته ایم.ر

احداث این پایانه در غرب مازندران، یکی از پروژه های مصوب سفر استانی دولت به این استان است که به اعتقاد کارشناسان ، تحقق آن نام ایران و ایرانی را با صدور گل های خطه شمال به بازارهای جهانی، بیش از پیش جاودانه خواهد کرد.
پایانه گل و گیاه شمال با مساحت 20 هکتار و زیربنای 56 هزار متر مربع در روستای ' اَسْب ‌ْچین ' در هشت کیلومتری شرق شهرستان عباس آباد با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و تلاش برای تکمیل آن همچنان ادامه دارد.
این پایانه دارای امکاناتی شامل سه تالار نمایشگاه دایم گل و گیاه، کارخانه تولید نهالچه ‌های گل و گیاه، سردخانه با ظرفیت60 هزار تن، بازار بورس گل و گیاه، دانشگاه، بانک، گمرک ، اداره استاندارد، قرنطینه گل و گیاه، مرکز بذر و نهال، تالار حراج، مرکز تخلیه و بارگیری و دسته‌بندی (sorting)، اتاق بازرگانی، دفاتر اداری دولتی، هشت هزار متر مربع فضای گلخانه‌ای،هتل و مرکز تفریحی و گردشگری با پیست اسب سواری و سامان‌دهی چشمه‌ای برای جذب گردشگر است.
در این پایانه ، علاوه بر گل و گیاه، تمام محصولات کشاورزی مازندران نیز به صورت مستقیم از طریق بورس قابل فروش اینترنتی به سراسر جهان خواهد بود.
ساخت چنین پایانه‌ای آرزوی دیرین تولید کنندگان گل و گیاه در استان مازندران بوده تا بتوانند تولیدات خود را به نحوی سازمان یافته به خریداران داخلی و خارجی بفروشند.
با اجرای این طرح ملی که به همت شرکت بازرگانی صنعتی آینده‌سازان ' بهشت پارس ' و با مشارکت بانک ملی احداث می‌شود، اقتصاد منطقه در بخش صنعت گل و گیاه متحول و فضای لازم برای اشتغال واحدهای بسیار کوچک تولیدی فراهم می‌شود.
استان مازندران در تولید درخت و درختچه‌های زینتی مقام نخست و در تولید گل‌های زینتی مقام دوم کشور را دارد و 90 درصد تولید گل‌های گلخانه‌ای و زینتی مازندران در غرب این استان تولید می‌شود.
در حال حاضر 16 درصد گل و گیاه کشور یعنی سالانه 160 میلیون شاخه و اصله و گلدان گل در 600 هکتار فضای بسته گلخانه‌ای و باز در استان مازندران تولید می‌شود.
طبق آمار ، 12 درصد این مقدار تولیدات به ضایعات تبدیل می‌شود که نبود سامانه مناسب حمل و نقل، بسته‌بندی نامناسب، بازاریابی ضعیف، نبود نمایشگاه دایم، نبود هماهنگی‌های بین بخشی، ضعف تشکیلاتی اتحادیه گل و گیاه زینتی، ناشناخته بودن بازار هدف و ضعف دانش صادرکنندگان از فنون بازاریابی بین‌المللی از جمله دلایل آن است.
در استان مازندران سالانه در مجموع حدود 235 میلیون گل و گیاه زینتی و 38 میلیون درختچه به ارزش تقریبی 200 میلیارد تومان به صورت اصله و شاخه و گلدان و بوته و پیاز تولید می‌شود ، ولی فقط پنج تا هفت درصد از گل و گیاه تولید شده در این استان صادر می‌شود که بسیار کمتر از توان موجود است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ‌هدف اصلی احداث این پایانه را صدور تولیدات گل و گیاه زینتی به بازارهای داخلی و خارجی اعلام کرد و گفت : به جز پایانه گل و گیاه عباس آباد، ما به دو یا سه پایانه دیگر در مازندران نیاز داریم تا بتوانیم بازار گل و گیاه را ساما‌ندهی کنیم.
' عادل صفایی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره تاثیر مثبت ساخت چنین پایانه‌هایی بر بازار افزود : هم اکنون تولید و جمع آوری گل به صورت سنتی است ، ولی بعد از ساخت پایانه به صورت صنعتی در می‌آید و نظم و سرعت بیشتری می‌یابد.
وی ادامه داد : اکنون هر دلالی وارد بازار گل و گیاه می‌شود و وضع آشفته‌ای بر آن حاکم است ، اما بعد از احداث پایانه، تولید کننده ، محصولاتش را به پایانه می‌آورد و خریدار هم در همان جا می‌خرد.
صفایی این پایانه گل و گیاه را بی‌نظیر دانست و تصریح کرد: یکی از فواید وجود پایانه این است که تولید کننده می‌داند چه برنامه کاری در پیش دارد.
وی توضیح داد : برای مثال خریدار به او می‌گوید که 100 هزار شاخه آنتوریوم یا 50 هزار شاخه ارکیده یا دو میلیون اصله دیفِنباخیا می‌خواهد و تولید کننده هم برنامه اش را بر همین اساس تنظیم می کند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : در سفری اداری که به هلند رفته بودم از یکی از تولید کنندگان آنجا پرسیدم که چرا گلخانه‌ای به مساحت شش هکتار را فقط به تولید گل داوودی اختصاص داده است و او در جواب گفت که قرارداد بسته است که این مقدار گل داوودی تولید کند.
وی افزود : بر همین اساس تولید کنندگان گل و گیاهان زینتی باید محصول خود را پیش فروش و تضمین خرید مشتری را جلب کنند نه آن‌که اول تولید کنند و بعد به صورت پیله‌وری و دست‌فروشی و دوره‌گردی در صدد فروش محصول باشند.
کارشناسان با اشاره به ظرفیت بالای تولید گل و گیاه در مازندران ، بویژه در غرب این استان و صادرات ناچیز کنونی این محصول معتقدند در صورت راه اندازی کامل این پایانه، صادرات افزایش یافته و صنعت گل و گیاه منطقه متحول و شکوفا خواهد شد.
هم اکنون تولید کنندگان به دلیل نبود پایانه مناسب مجبورند تولیدات خود را به شکل سنتی از جمله در کنار جاده کناره شمال بفروشند. بدیهی است چنین روشی در دنیای پیچیده صنعت و تجارت روش مناسبی نیست و باعث از دست رفتن فرصت‌های کسب درآمد فردی و ملی می‌شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی گل و گیاه تنکابن و رامسر در این مورد به خبرنگار ایرنا ‌گفت: داشتن پایانه گل و گیاه حق ماست زیرا اکنون اغلبِ تولیدات ما در داخل توزیع و فقط کمی از آن صادر می‌شود.
' محمود ملاخیری ' با بیان اینکه مقامات ارشد کشور از حداقل دو دهه پیش خواهان ایجاد پایانه های گل و گیاه در شهرهای تنکابن و تهران و محلات بودند،افزود : با این حال چنین حقی سالیان طولانی از مردم منطقه دریغ شده بود تا این‌ که در سال‌های اخیر با آغاز دولت نهم ساخت پروژه‌ای به این منظور آغاز شد.
وی گفت : اگر پایانه عباس آباد طبق همان چیزی که گفته و وعده داده شده است ساخته شود، مجتمعی بسیار کم نظیر به شمار می‌رود و در این صورت ما دست بانیان آن را می‌بوسیم.
این تولیدکننده گل و گیاه زینتی تصریح ‌کرد: تولید کننده باید مشغول تولید باشد و کار تخصصی خود را انجام دهد، به عبارت دیگر باید در حوزه گل و گیاه، وظیفه تخصصی هر کس معلوم باشد تا کارها بهتر انجام شود.
کارشناسان می‌گویند : استان مازندران و به طور کلی شمال ایران به دلیل داشتن خاک مرغوب و آب و هوای معتدل، منطقه‌ای بسیار مناسب برای تولید گل و گیاه زینتی است. گذشته از این، پرورش گیاهان زینتی در میان مردم، بویژه در غرب مازندران طرفداران زیادی دارد و بسیاری از مردم به صورت فردی و خانوادگی در کار تولید و پرورش گل و گیاه هستند.
به گفته این کارشناسان ، ظرفیت پرورش گل و گیاه در استان مازندران به دلیل خاک و اقلیم مناسب، بسیار زیاد است و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد زیرا طبیعت به خودی خود همه ابزارهای لازم را برای چندین برابر شدن تولید گل و گیاه در این منطقه فراهم کرده است.
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: خاک شمال ایران استعداد لازم را برای پرورش انبوه گل و گیاه زینتی دارد و به طور کلی شمال ایران بهترین شرایط را از نظر کمینه و بیشینه دما و تعداد روزهای آفتابی و میزان بارندگی دارد.
' توفیق احمدی ' ‌افزود : همچنین از نظر درصد مواد آلی، خاک شمال ایران غنی است و می‌ توان در آن مانند کشور هلند به فراوانی گل و گیاه تولید کرد که هم مصرف داخلی را تامین می‌کند و موجب اشتغال‌زایی می‌شود و هم صادرات آن منجر به ورود ارز به کشور می‌شود.
وی تاکید ‌کرد : البته برای پرورش گل و گیاه از خاک بکر استفاده نمی‌شود بلکه مواد افزودنی مانند کوکوپیت (coco peat) و سبوس برنج و پوکه‌های معدنی به آن اضافه می‌کنند که باعث افزایش تهویه و زهکشی خاک می‌شود.
احمدی گفت : همچنین برای غنی‌تر شدن خاک به آن عناصر غذایی ماکرو و میکرو افزوده می‌شود تا در مجموع، خاک برای پرورش گل و گیاه به بهترین حالت خود برسد.
وی افزود : ما در شمال ایران بهترین خاک را داریم و با این‌که برخی از خاک‌های ما دارای بافت سنگین و کمبود نفوذپذیری است، می‌توان با اقداماتی این کمبودها را بر طرف کرد و اشکالی در تولید گیاه زینتی به وجود نمی‌آید.
این استادیار دانشگاه در پاسخ به این سوال که ' آیا ساخت پایانه گل و گیاه عباس آباد که موجب گسترش زیاد پرورش گیاهان زینتی در منطقه می شود، به محیط زیست آسیب نمی‌زند؟'،گفت: باید با وضع قوانین جدید یا اجرای کامل قوانین موجود از تعرض به منابع طبیعی جلوگیری شود.
وی ‌اظهار داشت: برای مثال برداشت لاشبرگ از جنگل غیر قانونی است و رونق تولید گل و گیاه نباید باعث چنین وضعی شود و به جای لاشبرگ می‌توان از کاه و کلش مزارع یا کمپوست استفاده کرد.
او افزود : از طرف دیگر با توجه به این ‌که در حدود 50 درصد زباله شهری را می‌توان به کمپوست تبدیل کرد، از این طریق نیز امکان جبران کمبود مواد آلی مورد نیاز تولید کنندگان گل و گیاه فراهم می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت : باید قوانین را به دقت اجرا کنیم تا به اسم تولید و پرورش گل و گیاه به منابع طبیعی تعرض نشود، زیرا برای مثال برداشت لاشبرگ یا مواد آلی از جنگل موجب کاهش زادآوری درختان و همچنین بروز سیلاب و رواناب و تخریب منابع طبیعی می‌شود.
وی افزود : ما باید در کنار چنین طرح‌های اقتصادی، با کارهای اجرایی و رعایت درست قوانین، از منابع طبیعی حفاظت و از تعرض افراد به خاک و لاشبرگ جنگل جلوگیری کنیم.
یک عضو هیات رئیسه اتحادیه گل و گیاه مازندران هم گفت : در فرایند ساخت پایانه گل و گیاه شمال باید از ظرفیت گلخانه داران استفاده شود.
' موسی کمالی 'با بیان این که در حال حاضر 270 تعاونی گل و گیاه در مازندران فعال است، افزود: در صورت آغاز به کار این پایانه ، مشکلات امور مربوط به صادرات برطرف خواهد شد.
وی با اظهار این که هم اکنون برخی از کشورهای همسایه برای بیابان زدایی به گلها و گیاهان ایران نیازمند هستند،گفت:به علت مشکلات سر راه صادرات و نبود پشتوانه های مطمئن ، تاکنون نتوانستیم نیازهای متقاضیان را پاسخگو باشیم.
عضو هیات رئیسه اتحادیه گل و گیاه مازندران ادامه داد : اکنون کشورهای افغانستان ، ترکمنستان، ارمنستان ، تاجیکستان،ترکیه و آذربایجان خریدار گل های ایرانی هستند و مسوولان امور صادراتی باید زمینه را برای صادرات مطمئن وسالم گل فراهم سازند.
وی اظهار امیدواری کرد پایانه گل و گیاه مازندران هرچه زودتر به بهره برداری برسد تا مشکلات گلخانه داران، بویژه در بخش صادرات حل شود.
نماینده مردم تنکابن و رامسر در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت : منطقه مازندران بخصوص غرب مازندران یکی از مستعدترین اقلیم ها، با آب و خاک و تولید گل و گیاه در کشور و حتی در سطح جهان است.
' ابوالفتح نیکنام ' افزود : صنعت گل، صنعتی پرطرفدار برای مردم جهان است که باید علاوه بر ایجاد زمینه های مناسب برای تولید گل و گیاه، زمینه عرضه و صدور آن فراهم آید.
وی گفت : تقاضای گل و گیاه چه در داخل کشور و چه از سوی همسایگان و کشورهای خارجی رو به افزایش است و ما نیز بیشترین میزان تولید گل و گیاه را در خاورمیانه داریم ، بنا بر این باید ساز و کارهایی فراهم شود تا به بهترین شکل و در کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت، محصول را به دست مشتریان برسانیم.
این نماینده مجلس وجود پایانه را شرط لازم برای پویایی صنعت گل و گیاه در غرب مازندران دانست و گفت : ابعاد پروژه به قدری گسترده است که دولت باید با تمام تدبیر و توانمندی به این پروژه کمک کند.
نیکنام افزود : با توجه به اینکه این پروژه در بهترین نقطه قرار گرفته و با وجود فرودگاه بین المللی رامسر و نوشهر ، می توان در زمینه صادرات گل و گیاه از این منطقه به کشورهای همسایه و سایر نقاط جهان برنامه ریزی کرد.
وی گفت: با توجه به فعالیت تعداد زیادی در خصوص پرورش گل و گیاه در مازندران بویژه در غرب استان، می توان زمینه رونق و شکوفایی صنعت گل و گیاه را در این استان فراهم آورد.
او افزود: صنعت گل و گیاه ، صنعتی است که هم اینک برخی از کشورها در آمدهای بسیار زیادی از طریق آن به دست می آورند و قطعا راه اندازی پایانه گل و گیاه غرب مازندران می تواند نقطه عطفی برای تولید کنندگان و زمینه ساز صادرات باشد.
نیکنام گفت : باید با حمایت های لازم و ایجاد زیرساخت های مناسب، از ظرفیت های غرب مازندران در تمامی زمینه ها به نحو شایسته بهره برداری لازم را به عمل آورد.
مدیرعامل پایانه گل و گیاه شمال ، پیشرفت فیزیکی این پایانه را 80 درصد اعلام کرد و گفت : تاکنون برای این پایانه 700 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
' یعقوب عابدینی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای تکمیل و راه اندازی پایانه گل و گیاه شمال به 600 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی از عدم ارایه تسهیلات مصوب از سوی بانک ملی انتقاد و تصریح کرد : اگر این پایانه
راه اندازی می شد ، حداقل در سال جاری 500 میلیون دلار صادرات گل و گیاه داشتیم.
مدیرعامل پایانه گل و گیاه شمال برای تکمیل این پایانه بین المللی خواستار همکاری دولت همچون گذشته شد و گفت : این پایانه در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
عابدینی راه اندازی پایانه گل و گیاه شمال را نجات دهها هزار تولیدکننده گل و گیاه کشور و حذف ضایعات هنگفت موجود این بخش دانست و اظهار داشت : این مجموعه بی نظیر نیازمند
حمایت همه جانبه دولت است.
وی افزود : با بهره برداری فاز اول این پروژه ، یکهزار نفر به صورت مستقیم و یکصد هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می شوند.
استان مازندران در زمینه تولید گل و گیاه زینتی مقام اول کشور را دارد و حدود چهار هزار و 700 پرورش دهنده گل و گیاه در این استان مشغول فعالیت‌ هستند.
621/7517/1654/506                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد