رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

کشت مرکبات در رامسر و ...

 

کشت مرکبات در رامسر و ...

ایلنا: میانگین حداقل ارزش اقتصادی مرکبات و فرآورده‌های تبدیلی و جانبی تکمیلی در استان مازندران افزون بر ۸۳۲۵ میلیارد ریال برآورد می‌گردد»

به گزارش ایلنا، مهندس یحیی ابطالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران طی گفتگوئی درخصوص وضعیت میوه مرکبات استان مازندران در سال جاری اظهار داشت: در حال حاضر استان مازندران به عنوان یکی از قطب‌های عمده مرکبات هم از نظر کیفیت و هم از لحاظ کمیت در سطح کشور مطرح می‌باشد.

وی با بیان اینکه استان مازندران با دارا بودن شرایط آب و هوائی مناسب و نواحی وسیع با خاک حاصلخیز یکی از مراکز مهم پرورش و تولید میوه‌های مرکبات در ایران به شمار می‌آید افزود: این محصولات از میوه‌های نیمه گرمسیری که نقش مهمی در سلامت انسان دارد از دیرباز کشت آن در نوار ساحلی استان رواج داشته و ویژگی‌های اقلیمی خاص این مناطق که در حاشیه جنوبی دریای خزر قرار گرفته‌اند به گونه‌ای است که مناسب برای کشت و کار مرکبات می‌باشد.

وی گفت: براساس آمارنامه سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیش از ۱۱۵ هزار هکتار از باغ‌های استان به این محصولات اختصاص داشته که با ۴۳ درصد از سطوح باغهای مرکبات کشور، بیشترین سطح کشت را دربین استانهای مرکبات خیز کشور دارد.

مهندس ابطالی با اشاره به اینکه تولید مرکبات در سال جاری از مهم‌ترین میوه‌های اساسی استان بوده که از اهمیت خاصی برخوردار است افزود: تولید ۰۰۰/۸۵۰/۱ تن مرکبات در مازندران یکی از منابع مهم تولید ثروت و مبادلات تجاری و اشتغال بکار ساکنین حدود ۱۸ شهرستان مرکبات خیز استان بوده و بی‌شک افزایش تولید مرکبات در استان که تقریباً ۴۵ درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده، بالا‌ترین میزان تولید را در بین مناطق کشور داراست و این افزایش تنها با رعایت روش‌های مدیریت به باغی و شیوه‌های نوین باغداری به ویژه همگانی کردن مصرف عناصر ریزمغذی و رعایت اصول مصرف بهینه کود و استقرار روش‌های مدرن و تأسیسات مجهز آبیاری تحت فشار امکان پذیر می‌باشد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر شاخص‌های کمی و کیفی مرکبات، توجه به عملیات تغذیه صحیح و مصرف متعادل آب آبیاری و... در بسیاری از باغات استان می‌باشد. وی تصریح نمود: در وضعیت موجود بهره برداران مرکبات از اثرات مثبت بهره گیری از نهال‌های سالم و استاندارد و کودهای ریزمغذی در کیفیت و کمیت محصول و نیز تعدیل سال آوری دارای اطلاعات کافی و مناسب هستند و افزایش تولید این میوه انگیزه نیرومندی را برای شکوفائی اقتصاد استان ایجاد می‌نماید.

وی بابیان اینکه مرکبات از نظر وزنی بالا‌ترین حجم تولید محصولات بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است خاطر نشان ساخت: در سال جاری به لطف پروردگار و همت باغداران سختکوش استان و تلاش کادر فنی این سازمان و پیگیری‌های به عمل آمده از سوی اتحادیه باغداران مازندران، میزان تولید نسبت به سال گذشته رشد معادل ۳-۲ درصد برخوردار خواهد شد و برداشت نوبرانه مرکبات نیز از دهه سوم شهریور ماه در استان با میوه نارنگی از ارقام پیش رس انشو در منطه ساری آغاز می‌شود و به تدریج از بیستم شهریور ماه تا اواخر دی ماه امسال ادامه می‌یابد.

وی افزود: میانگین حداقل ارزش اقتصادی مرکبات و فرآورده‌های تبدیلی و جانبی تکمیلی آن در منطقه را افزون بر ۸۳۲۵ میلیارد ریال برآورد نمود و پیش بینی کرد، قیمت مرکبات امسال ده درصد افزایش پیدا کند و باغداران استان پرورش این میوه‌ها را به صرفه اقتصادی بالا تلقی نمایند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه افزود: محصولات مرکبات این استان بدلیل کمیت و کیفیت مطلوب و بازارپسندی قابلیت زیادی جهت عرضه در بازارهای داخلی و خارجی را دارند و در سال قبل از سوی اتحادیه باغداران استان بیش از ۵۰ هزار تن پرتقال رقم تامسون ناول برای تنظیم بازار میوه ایام پایان سال ذخیره و نگهداری گردید و علاوه بر این میوه‌ها زمینه‌های مساعدی برای صادرات برخوردار بوده که با برنامه ریزی‌های صحیح قابل گسترش است.

مهندس ابطالی با بیان اینکه مازندران ظرفیت صدور بیش از ۴۵۰ هزار تن مرکبات را به خارج از کشور دارد افزود: نظر به اهمیت مسئله بازاریابی و صادرات مرکبات، پرداختن بنیادی و ریشه‌ای به عملیات بعد از برداشت مرکبات از اولویت خاصی برخوردار خواهد بود که یکی از روش‌های نوین، روش درجه بندی و بسته بندی می‌باشد.

وی گفت: به علت وجود صنایع تبدیلی و جانبی و تکمیلی افزون بر ۱۰-۵ درصد از میوه‌ها جهت تبدیل به کارخانه‌های مستقر در شهرستان‌های رامسر، تنکابن، ساری و عباس آباد حمل می‌گردند و سهم قابل توجهی نیز به سایر نقاط کشور ارسال می‌گردد که در مجموع ایجاد انگیزه و درآمد برای پرورش دهندگان و باغداران و توسعه روش‌های نوین و پیشرفته در استان با فراهم آوردن اشتغال برای نیروهای کار، باعث ایجاد ارزش افزوده و درآمد برای بهره برداران خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد