رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

اجرای طرح تفکیک زباله در روستاهای شهرستان رامسر

 

اجرای طرح تفکیک زباله در روستاهای شهرستان رامسر
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی رامسر خبر داد:
اجرای طرح تفکیک زباله در روستاهای رامسر

خبرگزاری فارس: رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی رامسر از همگانی شدن طرح تفکیک زباله از مبدا در تمام روستاهای رامسر خبر داد.


محمد آزاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رامسر افزود: این طرح را به صورت پایلوت در روستای راجوب با حضور فرماندار، بخشدار و جمعی از مسئولان، اعضای شورای اسلامی بخش مرکزی، دهیاران، شوراها و روستاییان و ... با همکاری شرکت تنظیف سبز شمال افتتاح کردیم که به صورت موفق در حال انجام است.
وی افزود: اکنون نیز درصددیم این طرح را در تمام روستاهای شهرستان رامسر اجرا کنیم.
رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی رامسر اظهار داشت: سال‌ها پیش زمانی که برخی از کارشناسان محیط زیست برای نخستین بار با نگاهی اقتصادگرا از زباله‌ها به عنوان طلای کثیف یاد کردند تصور اینکه زباله بتواند در چرخه اقتصاد ملی کشورها به عنوان یک منبع تولید درآمد و اشتغال نقش تعیین‌کننده داشته باشد برای عامه مردم دشوار بود.
وی تصریح کرد: ولی اکنون با ارائه آموزش‌های لازم به خانواده‌های روستایی این امر نه تنها یک امر دور از دسترس نیست بلکه به شیوه کاملا قابل اجرا و مفید در حال انجام است و خانواده‌ها در این بخش نقش اساسی دارند.
آزاد ادامه داد: بخش اصلی تفکیک زباله‌تر و خشک در حال حاضر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
وی اضافه کرد: نکته مهم در این زمینه آموزش دادن خانواده برای انجام این تفکیک قبل از بیرون گذاشتن زباله‌ها است که این دوره‌های آموزشی نیز از سوی شورای اسلامی بخش مرکزی با حضور کارشناسان محیط زیست و بهداشت برای بانوان برگزار شد و 10 نفر از بانوان روستا نیز به عنوان ناظران طرح و رابطان بین افراد روستا و شورای اسلامی بخش انتخاب شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: پسماندهای خشک همانند شیشه، پلاستیک، ظروف نوشیدنی، کاغذ و روزنامه‌ها قابل بازیافت هستند و زباله‌های تر مانند پوست میوه و سبزیجات قابلیت تبدیل به کمپوست یا امکان دفن و استفاده از انرژی برق را دارند.
وی تصریح کرد: در این طرح بر اساس آموزش‌های ارائه شده بانوان زباله‌های تر را از خشک جدا می‌کنند که زباله‌های‌تر را به صورت کمپوست خانگی در می‌آورند و زباله‌های خشک را نیز در کیسه‌های مخصوص زباله خشک که در اختیار ایشان قرار داده‌ایم می‌ریزند.
آزاد گفت: روزهای دوشنبه هر هفته ماشین حمل زباله با آژیر ویژه برای مطلع کردن مردم وارد روستا شده و این زباله‌های خشک را از مردم جمع‌آوری و برگ قرعه‌کشی به آنها داده می‌شود.
انتهای پیام/ل20

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد