رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

نیکنام:باید تعریف درستی از سرمایه گذاری صورت گیرد

  

ابوالفتح نیکنام:

باید تعریف درستی از سرمایه گذاری صورت گیرد

درخواست جدی اصحاب صنعت مازندران؛
بانک‌ها بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی دیرکردها را ببخشند

خبرگزاری فارس: کارگروه اقتصادی و تولیدی غرب مازندران با درخواست بخشش دیرکردها توسط بانک‌ها توسط بانک مرکزی پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس از تنکابن، در این کارگروه که پیش از ظهر امروز برگزار شد، فرماندار ویژه تنکابن، نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس، فرمانداران غرب استان، مدیران صنایع و معادن، کشاورزی و منابع طبیعی، آب و فاضلاب، محیط زیست، مدیرعامل خانه صنعت و معدن و شرکت شهرک‌های صنعتی و نمایندگانی از هیئت مدیره‌های شهرک‌های صنعتی غرب مازندران حضور داشتند.
شرکت‌کنندگان در این کارگروه به بحث و تبادل نظر درباره اصلاح ساختار تولیدی و اقتصادی در مقوله صنعت و معدن و گردشگری و تولیدات دامی، باغی و کشاورزی در راستای تحقق اهداف بلند نظام و دولت در قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداختند.

* برای ایجاد شرکت‌های سهامی اقدام شود
در ابتدا ابوالفتح نیکنام نماینده مردم تنکابن، عباس آباد و رامسر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هرگونه توسعه نیازمند راهکارهای موثر و کارشناسی در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست هستیم، گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها نقطه عطفی در روند روبه رشد جامعه ما در اصلاح مصرف و ساختار تولیدی و اقتصادی است و بی‌شک همگان آرزوی توفیق دولت، ملت و در مجموع نظام را در این راستا دارند.
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنعتی یا اشتغال و تولید می‌گویند بهره بانک‌ها بالا است، اظهار داشت: بانک‌ها هم برای پرداخت تسهیلات قواعدی دارند که بر اساس آن عمل می‌کنند و پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران به‌جای صنایع به صورت انفرادی شرکت‌های سهامی ایجاد کنند و با گردآوردی سرمایه‌های اندک مردم آنها را به‌جای اینکه یک کارگر حقوق بگیر جزء باشند علاوه بر دخالت دادن در تولید و ایجاد اشتغال سهامدار آن شرکت کرده تا وابستگی صنایع به وام‌های بانکی که شکلات خود را دارد برطرف شود.
نیکنام در ادامه بیان داشت: تعریف‌ها از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران غلط بوده و باید برای آن تعریفی درست ارائه کنیم.
وی با انتقاد از ساخت وسازهای بی‌رویه ویلایی که به عنوان حیاط خلوت عده‌ای که دو یا سه روز در سال از آن استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: نابودی عرصه‌های منابع طبیعی برای چیست و چرا باید عرصه‌های ارزشمند ما تبدیل به حیاط خلوت عده‌ای قلیل شود با توجه به اینکه ما به لحاظ تامین زمین برای انجام پروژه‌های خود محدودیت داریم.

* برگزاری دوره‌ای کارگروه ضروری است
در ادامه غلامرضا مشایخی فرماندار ویژه غرب مازندران با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسات و کارگروه‌های استان، کمبود زمین، توسعه شهرک‌های صنعتی یا واگذاری زمین مورد نیاز، استقرار سریع بانک صنایع و معادن و خانه صعنت و معدن در غرب مازندران، توسعه صنایع تبدیلی، حل مشکل سوخت صنایع، راه دسترسی، فاضلاب و برق، حل مشکلات شرکت‌های زیانده، رفع موانع شرکت خزر خز، اعلام تسهیلات سرمایه در گردش، ایجاد شهرک صنایع دستی روستایی، رفع مشکلات واردات بی‌موقع مرکبات و برنج، پرورش ماهی در قفس، بهره‌گیری از سواحل و دریا به‌ عنوان یک فرصت مناسب در سرمایه‌گذاری و آزادراه ساحلی را خواستار شد و بر برگزاری هر سه ماه یک بار این کارگروه تاکید کرد.

* صنایع در نوشهر تعریف نشده است
فرماندار نوشهر نیز در این جلسه با اشاره به موقعیت جغرافیایی این شهرستان تصریح کرد: ما اصلا صنایع نداریم که به آن بیاندیشیم.
سید‌هاشم فاطمی بیان داشت: بیش از 85 درصد از خاک سرزمینی نوشهر به منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده البرز مرکزی تعلق دارد.
فاطمی ادامه داد: نوشهر با زیرساخت‌های بندر، فرودگاه و وجود ادارات کل در تنها شاخه‌ای که می‌تواند سرمایه‌گذاری داشته باشد صنعت توریسم است که آن هم با وجود قوانین دست و پاگیر موجود امکان‌پذیر نیست.
وی با بیان اینکه فاصله کوه تا دریا در نوشهر کمتر از چهار کیلومتر است و به لحاظ سرزمینی محدودیت زیادی دارد، بیان داشت: اگر سازوکاری برای حل مشکلات شهرستان در این حوزه نیابیم مشکلات نوشهر روزبروز عدیده‌تر می‌شود.

* کاهش یک درصد اشتغال در نور
فرماندار نور نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه با تشکیل کمیته اشتغال این شهرستان توانستیم یک درصد از نرخ بیکاری نور را نسبت به استان کاهش دهیم، گفت: شهرستان نور را به دو بخش توریستی شامل شهرهای ایزدشهر، نور و رویان و صنعتی شامل بخش بلده و چمستان تقسیم کردیم که به خوبی توانسته‌ایم بر آن مدیریت داشته باشیم.
عبدالله ملکی با اشاره به طول 28 کیلومتری سواحل این شهرستان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در بخش گردشگری حمایت‌های لازم را جذب کنیم کارهای خوبی می‌توان صورت داد اما برای صنعت توریسم تابه‌حال تعریف درستی ارائه نشده است و موانع بسیاری وجود دارد.
وی از بلاتکلیفی پارک جنگلی نور در مالکیت و مشکل ایجاد تله کابین در سوردار نور نیز سخن گفت و افزود: بخش بلده نیز محروم است و نیازمند حمایت از تکمیل شهرک صنعتی آن هستیم تا با استقرار صنایع و ایجاد اشتغال محرومیت‌زدایی شود.
ملکی تصریح کرد: اگر در ساخت راه بلده به تهران حمایت‌های لازم صورت گیرد تحول عظیمی در این منطقه رخ خواهد داد.

*بانک‌ها طبق ابلاغیه بانک مرکزی دیرکردها را ببخشند
در ادامه رئیس خانه صنعت و معدن مازندران نیز با اشاره به موانع ایجاد خانه صنعت و معدن و بانک صنعت و معدن که قرار شده بود در سلمانشهر یکی در شهرک صنعتی و بانک آن در شهر سلمان‌شهر ایجاد شود از اختلاف نظر مسئولان در مورد استقرار آن در چه مکانی انتقاد کرد و گفت: بهتر است مسئولان به جای اصرار با مکان استقرار همکاری کنند.
داریوش هندویی با اشاره به اینکه بسته حمایتی بانک مرکزی که باید به صنایع ، معادن و کشاورزی اختصاص می‌یافت کجا رفته است و باید در این مورد آمار و ارقام ارائه شود تا جای صنعت و معدن در آن مشخص شود به بحث جریمه‌های دیرکرد در مقوله سرمایه در گردش اشاره کرد و بیان داشت: ما از بانک‌ها تقاضا داریم بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی جریمه‌ها را ببخشند.

* 24 درصد اعتبارات تملک و دارایی استان به غرب مازندران تعلق دارد
در ادامه معاون برنامه‌ریری استاندار مازندران نیز با توجیه برگزاری این جلسه در غرب استان با محوریت تنکابن به ویژگی‌های مشترک منطقه از جمله فاصله کوه تا دریا و شرایط خاص منطقه اشاره کرد و با اشاره به اینکه توریسم نیز یک صنعت است این ویژگی‌ها را مزیتی برای غرب مازندران عنوان کرد.
ولی الله فرزانه با اشاره به اینکه صنعت توریسم صنعتی دارای ارزش افزوده است خواستار برنامه‌ریزی دقیق در توسعه این صنعت در استان و غرب مازندران شد.
وی گفت: به جای نگاه زیرساختی بیشتر به خدمات توجه شده است و برای حل این مشکل نیز کارگروهی در استان تشکیل شده است و سعی می‌شود در ادامه جلساتی در غرب مازندران نیز برپا شود.
فرزانه با اشاره به اینکه غرب مازندران 21 درصد جمعیت مازندران را دارا است و حدود 37 درصد وسعت استان را شامل می‌شود، اظهار داشت: این جغرافیا با جمعیتی معادل 639 هزار نفر به صورت ثابت با تراکم جمعیتی 72 نفر در یک کیلومتر مربع موقعیت خوبی دارد.
وی تقسیم خوب اعتبارات تملک و دارایی برای همه شهرستان‌های غرب مازندران را بیان داشت و یادآور شد: 24 درصد اعتبارات تملک و دارایی استان به این منطقه اختصاص دارد.
معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران با انتقاد از اینکه آمار و ارقام اختصاص تسهیلات با میزان اجرایی آن تعادل ندارد، تصریح کرد: در شهرستان نور 27 میلیارد و 700 میلیون تومان قرارداد تنظیم کردیم که از این مقدار 19 میلیارد تومان اجرایی شده، در نوشهر 20 میلیارد تومان که 8 میلیارد تومان آن اجرایی شده است، در چالوس 46 میلیارد تومان که 23 میلیارد تومان آن اجرایی شده و در تنکابن 95 میلیارد تومان که 37 میلیارد تومان آن اجرایی شده است و در واقع بیش از 50 درصد کل تسهیلات اعطایی با قرارداد منعقده در غرب استان اجرایی نشده است و این روند مطلوبی نیست.
فرزانه با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از رشد تغییر کاربری اراضی استان نیازمند توسعه شهرک‌های صنعتی هستیم به متولیان منابع طبیعی تاکید کرد: واگذاری مقداری زمین برای ایجاد مناطق صنعتی به طور یقین جلوی تعرض و تغییر کاربری اراضی استان را می‌گیرد، توسعه زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی می‌تواند با توانمندسازی مردم به آنها کمک کند تا زمین‌های خود را برای ساخت ویلا و ... نفروشند.
وی با اشاره به مشکلات عدیده شهرک‌ها و مناطق صنعتی استان از متولیان آن شهرک‌ها خواست در مواقع کمبود اعتبارات اولویت‌ها را برای رفع مشکلات در نظر بگیرند تا با حل مشکل به سراغ مشکل دیگر برویم.
وی در پایان با اشاره به اصلاح ساختار تولیدی و اقتصادی در راستای هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: با افکار گذشته نمی‌توانیم در این برهه از زمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها کار کنیم و باید اصلاح ساختار تولیدی و اقتصادی، رقابت‌پذیری در عرضه و تقاضا و شفاف‌سازی را در سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و تولیدکنندگان بدانند اگر این کار را صورت ندهند از حمایت‌های بسته حمایتی برخوردار نمی‌شوند.
____________________
گزارش از محمدرضا ظفری
____________________
انتهای پیام/ل10/ع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد