رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

از چالوس تا رامسر و تا جنوب قزوین= دیلم

از چالوس تا رامسر و تا جنوب قزوین= دیلم

محقق و پژوهشگر تاریخ مازندران:
بیشترین موقوفات در مازندران متعلق به سیدالشهدا است

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر تاریخ مازندران گفت: بیشترین موقوفات در مازندران متعلق به سیدالشهدا است.


حسین اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: برای نخستین بار به شکل رسمی در سال 352 هجری قمری بعد از 290 سال از واقعه عاشورا که بنی امیه و بنی عباس روز عاشورا را جشن می‌گرفتند تا به نوعی از ننگ جنایتی که کرده بودند رها شوند، در بغداد در روز عاشورا رسماً عزاداری به راه افتاد و زن‌ها از پیشگامان دسته‌روی و سینه‌زنی این روز در بغداد شدند.
‌وی افزود: همانگونه که در عزای پیامبر (ص) نیز زنان پیامبر عزاداری را با سینه‌زنی به پا کردند، در سال 352 هجری قمری معزالدوله دیلمی اینگونه مراسم عزاداری عاشورا را در دیلم برپا کرد.
محقق و پژوهشگر تاریخ مازندران با بیان اینکه دیلم شامل سرزمین غرب مازندران یعنی از چالوس تا رامسر و تا جنوب قزوین می‌شد، تصریح کرد: هم اکنون تنکابن فعلی مرکز اصلی دیلمیان است فامیلی دیلمی نیز در این منطقه رواج دارد.
وی یادآور شد: دیلمیان بنیانگذار حکومت شیعه و آل بویه نیز از درون علویان مازندران بیرون آمدند.
محقق و پژوهشگر تاریخ مازندران با اشاره به اینکه علویان نخستین حکومت شیعی علوی در جهان هستند، گفت: به دلیل پیشینه شیعی در مازندران از قرن سوم هجری این استان به عنوان پایه‌گذار و بزرگداشت مراسم عاشورایی در جهان مطرح شد.
وی مراسم ویژه عاشورایی را در مازندران از ابتدای ماه محرم در تمام نقاط این استان فرهنگی دیرینه دانست و بیان داشت: پیش از محرم، مردم آماده بزرگداشت این مراسم می‌شوند که شامل چراغانی و آذین بندی تکایا می‌شود.
محقق و ساری‌شناس خاطرنشان کرد: در استان مازندران نام محلات را تکیه می‌نامند مانند محله چهار تکیه، محله نوتکیه، محله پیر تکیه و بسیاری از محلات دیگر که مرکز اصلی و میدان اصلی هر منطقه تکیه‌پیش است، یعنی جلو تکیه که به عنوان شناسنامه هر محله در این استان عنوان می‌شود.
اسلامی مراسم بزرگداشت ایام محرم و عزاداری سید‌الشهدا را شامل علم‌گردانی، چراغانی و آذین‌بندی تکایا در دو روز اول محرم دانست و اظهار داشت: به اعتبار اینکه آقا امام حسن (ع) مهمان هستند میزبانی به بهترین نحو برگزار می‌شود.
وی افزود: روز سوم که آقا در کربلا زمینگیر شدند آنگاه آذین‌بندی از تکایا حذف و سیاه پوش کردن تمام اماکن را محترم می‌دانند.

* بیشترین موقوفات در مازندران متعلق به سیدالشهدا است
رئیس مرکز ساری‌شناسی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین موقوفات مربوط به بزرگداشت عاشورا در ایران به مازندران تعلق دارد که ما در این استان شهرهایی داریم که تمام آن شهر از مزرعه و خانه و مغازه و خیابان بخشی از آن وقف است و نیز هزاران پارچه آبادی در مازندران وقف است.
وی افزود: بزرگ‌ترین پشتوانه مالی برای برپایی مراسم محرم و صفر در مازندران وجود دارد که از محل موقوفات صورت می‌گیرد.
اسلامی یادآور شد: دسته‌روی در مازندران براساس یک قانون نانوشته اما صددرصد اجرایی است که هر محله به ترتیب و با مسیر مشخص که قابل تغییر نیست انجام می‌شود.
‌رئیس مرکز ساری‌شناسی تصریح کرد: عزاداری امام حسین (ع) در استان مازندران فقط به 10 روز ابتدای محرم خلاصه نمی‌شود با توجه به اینکه در این منطقه ایجاد خیمه برای عزاداری مرسوم نیست هیئت‌های عزادار هر محله در تکایا در ماه‌های محرم و صفر به عزاداری می‌پردازند.
وی خاطرنشان کرد: دو ماه در سال شب‌ها مراسم عزاداری امام حسین (ع) برگزار می‌شود و تمام محرم و صفر مراسم عزاداری برگزارمی‌شود.
انتهای پیام/ل10/ک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد