رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

وضعیت بد تعمیرگاههای مسیر چالوس-رامسر و رشت قابل چشم پوشی نیست

 

وضعیت بد تعمیرگاههای مسیر چالوس-رامسر و رشت قابل چشم پوشی نیست 

عضو جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان:
توسعه فرهنگ اکوتوریسم راهکار حفظ تنوع زیستی است

خبرگزاری فارس: عضو جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان گفت: توسعه فرهنگ اکوتوریسم یکی از راهکارهای حفظ محیط زیست و تنوع زیستی به شمار می‌رود.


میلاد پوریا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تشریح اکوتوریسم و نقش آن در تنوع زیستی اظهار داشت: اکوتوریسم یک سفر و بازدید زیست‌ محیطی مسئولانه از مناطق طبیعی نبستاً بکر است که برای لذت بردن از طبیعت و درک مواهب و ویژگی‌های فرهنگی آن منطقه انجام می‌شود.
وی ترویج حفظ محیط زیست و تاثیر منفی کمتر بازدید کنندگان برای محیط را یکی از رویکردهای این نوع گردشگری عنوان کرد و افزود: این نوع گردشگری شرایط را برای اشتغال و بهره‌مندی اقتصادی و اجتماعی مردم محلی فراهم می‌کند.
پوریا با اشاره به اینکه نگاه دولت‌ها به اکوتوریسم از دهه 1980 آغاز شده است، تصریح کرد: اکوتوریسم کوهستانی، ساحلی، ژئورتوریسم، بیوتوریسم، اکوتوریسم، بازارهای محلی و ورزشی از جمله تعریف‌های متفاوت از این موضوع بوده است.
کارشناس دریانوردی اهداف اکوتوریسم را در سه محور ویژه، عام و اتاقی تقسیم‌بندی کرد و گفت: اهداف علمی، تحقیقاتی و پژوهشی مانند عکاسی، گیاهشناسی و پرنده‌نگاری از اهداف ویژه اکوتوریسم به شمار می‌روند.
وی کسب لذت از گردشگری را محور عام اکوتوریسم اعلام کرد و بیان داشت: هدف اتاقی اکوتوریسم نیز برای بیماری و درمان ویژه پزشکی یا نمایشگاه‌های گردشگری در نظر گرفته می‌شود.
عضو جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان فرهنگ‌پذیری را یکی از عوامل توسعه جهانگردی برشمرد و خاطرنشان کرد: فرهنگ‌پذیری شامل پدیده‌هایی است که از تماس مستقیم و مستمر بین گروه‌های متشکل از افرادی با فرهنگ‌های متفاوت نشأت می‌گیرد.
پوریا جوامع محلی را رکن نخست فرهنگی ذکر کرد و افزود: بخش‌های مختلف جامعه محلی مانند افراد، گروه‌های اجتماعی، متصدیان کسب و کار و تشکل‌های غیردولتی طرفدار محیط زیست واکنش‌های متفاوتی نسبت به گردشگری دارند.
وی ادامه داد: دلیل عدم موفقیت بسیاری از مقصدهای گردشگری سطح پایین مشارکت جامعه محلی است.
کارشناس دریانوردی با بیان اینکه گردشگری جامعه‌محور از نظر اجتماعی پایدار است، تصریح کرد: گردشگری به دلیل اینکه همراه با کارآفرینی و اشتغال بوده و هدف اصلی آن احترام به فرهنگ، آداب و رسوم محلی است و می‌تواند موجب تجدید حیات فرهنگ محلی شود.
پوریا کوچک بودن مقیاس گردشگری جامعه‌محور را یکی از دلایل مواجه شدن با چالش‌های احتمالی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از این چالش‌ها با منابع و تکنیک‌های بازاریابی است که در اختیار دارند.
به گفته وی خط‌مشی دهندگان باید راهی پیدا کنند تا شرکت‌های بزرگ و کوچک گردشگری بتوانند در کنار هم فعالیت کرده یا در راستای توسعه اقتصادی محلی همکاری کنند.
عضو جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان با اشاره به موانع موجود در راستای اکوتوریسم گفت: تمرکزگرایی اداره‌های دولتی توسعه گردشگری و اطلاع‌رسانی نامناسب جوامع محلی از موانع عملیاتی این حوزه به شمار می‌روند.
پوریا وجود موانع سازمانی، ساختار قدرت و تسلط نخبگان، کمبود منابع انسانی آموزش دیده و کمبود منابع مالی را از جمله موانع ساختاری برشمرد و افزود: عدم منطقه‌بندی اکوتوریسم از جمله موانع مهم فرهنگی است.
وی ادامه داد: وجود مناطقی کثیف از تعمیرگاه‌های خودرو، پمپ بنزین‌ها و پارکینگ‌ها در طول جاده چالوس رامسر رشت به دلیل منطقه‌بندی نشدن، نوعی هرج و مرج و ناهماهنگی بین مسیر مناطق توریستی رفاهی ایجاد کرده است.
کارشناس دریانوردی آموزش گردشگران را بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: ساماندهی زباله‌های گردشگری و پاک نگه‌ داشتن مسیر گردشگری باید به گردشگران آموزش داده شود.
پوریا تصریح کرد: اولویت‌بندی‌ها در برنامه‌ریزی‌های محیطی باید مورد توجه قرار گیرند.
به گفته وی اکولوژها یا اقامتگاه‌های توریستی باید همگام با سیمای معماری، طبیعت و فرهنگ محلی باشند.
انتهای پیام/آ10/ح

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد