رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

گزارشی از بزرگترین رامسر سایت ایران

 

گزارشی از بزرگترین رامسر سایت ایران

مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌ها خبر داد:
اتمام مطالعات و تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب شادگان

خبرگزاری فارس: مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران از اتمام مطالعات و تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی شادگان خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علی نظری دوست ظهر امروز در کارگروه تالاب‌های استان، مراحل اصلی طرح حفاظت از تالاب‌ها را شامل آماده‌سازی، مطالعات، تدوین برنامه‌ها، اجرا و کنترل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سه مرحله ابتدایی برنامه شامل آماده سازی، مطالعات و تدوین برنامه‌ها برای تالاب بین‌المللی شادگان انجام گرفته و اکنون تصویب برنامه و نحوه اجرا باید تصمیم‌گیری شود.
وی با اشاره به اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های کشور در سال 84 آغاز شد، تالاب بین‌المللی شادگان را سومین تالاب، پس از دریاچه ارومیه و تالاب پریشان مشمول این طرح عنوان کرد و افزود: هدف این طرح ارتقای مدیریت اکوسیستمی تالاب از طریق تدوین یک برنامه مدیریت جامع به منظور کاهش تهدیدات عمده‌ای است که متوجه تنوع زیستی با اهمیت بین المللی این تالاب است.
نظری دوست اظهار داشت: با توجه به اینکه تالاب‌های کشور در معرض تهدیدات مختلف اعم از کم‌آبی، تجاوز، بهره برداری ناپایدار، آلودگی و... هستند، رساندن آنها به یک پایداری مدنظر است و در برنامه چهارم توسعه کشور تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریتی برای تالاب‌های حساس در اولویت قرار گرفت.
وی چشم انداز 25 ساله برنامه مدیریت جامع تالاب شادگان را تالابی با آب کافی، سالم، دارای تنوع زیستی غنی و متضمن رفاه جوامع محلی و آبادانی منطقه با ارزش‌ها و گردشگاه‌های زیبای شناخته شده در سطح جهان عنوان کرد و در مورد اهداف کلان این طرح اظهار داشت: حفاظت، احیا و پایدارسازی ارزش‌های طبیعی تالاب شادگان برای انتفاع نسل فعلی و نسلهای آتی هدف کلان طرح است.
مدیر طرح حفاظت تالاب‌ها این رویکرد را مورد توافق همه افراد ذی‌نفع و انتفاع نسل‌های حاضر و آینده تالاب شادگان دانست و افزود: رویکرد اکوسیستمی پیشنهادی، یک راهبرد مدیریت جامع و یکپارچه زمین، آب و زیستمندان است که موجب ارتقای حفاظت و نیز استفاده پایدار از منابع تالاب به شیوه‌ای متعادل و منصفانه می‌شود که بر اساس آن بهره‌برداری‌ها به صورت سازماندهی و ساماندهی شده هستند و زیستگاه‌های طبیعی حفظ و زیستگاه‌های تخریب شده احیا و حفظ می‌شوند.
به گفته وی، این رویکرد به عنوان چارچوبی برای مدیریت نواحی حفاظت شده در تمامی جهان در حال پذیرش است و در حال حاضر 188 کشور آن را به رسمیت شناخته‌اند.
وی گفت: فراهم کردن ظرفیت محلی تالاب، فراهم کردن همکاری‌های فرابخشی و حوزه‌ای همچنین همکاری‌های ملی محور اصلی و اهداف این رویکرد هستند.
نظری دوست اظهار داشت: تالاب‌های پریشان و ارومیه به مرحله اجرای برنامه مدیریت رسیده‌اند و 15 هزار میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرا دریافت کرده‌اند.
تالاب بین المللی شادگان با مساحت 5 هزار و 377 کیلومترمربع یک سیستم زیست محیطی وسیع متشکل از تالاب‌های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خورموسی و جزایر آن و بزرگترین رامسر سایت ایران است. تالاب در پایین دست حوزه رودخانه جراحی بین شهرهای شادگان، آبادان و ماهشهر قرار دارد.
این تالاب که در سال 1354 به ثبت رسیده، به عنوان پناهگاه حیات‌وحش تعیین شده و به عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار داد؛ در حدود 100 هزار نفر از مردم محلی به درجات مختلف برای تأمین معاش به منابع تالاب وابسته‌اند. طی دهه گذشته، جریانات ورودی به تالاب به خاطر توسعه آبیاری در مناطق بالادست به طور مداوم کاهش یافته و حجم فزاینده جریانات زهکشی به طور مستمر به تالاب آسیب وارد میآورد. این مشکلات، که بر اثر خشکسالی‌های طولانی اخیر تشدید شده در حال حاضر اثرات زیانباری بر تنوع زیستی با اهمیت جهانی و مزایای بیشماری که تالاب برای جوامع محلی فراهم می‌کند، گذاشته است.
انتهای پیام/خ10/ع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد