رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رئیس جمهور بعدی ایران، مشایی!

  

رئیس جمهور بعدی ایران، مشایی!

روزنامه نشنال با چاپ گزارشی از جنجال های اخیر بر سر اظهارات اخیر اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهوری می نویسد : " برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به محدودیت قانونی حضور احمدی نژاد برای یک دوره چهارساله دیگر در مقام ریاست جمهوری ، وی ممکن است با معرفی اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر خود به عنوان کاندیدای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری ، قدرت خود را حفظ کند . 

به گزارش عصر ایران در این مطلب آمده است : " ناظران می گویند که این کار در روسیه نیز انجام شد و وقتی ولادیمیر پوتین با موانع قانونی در سال 2008 نتوانست برای بار سوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود ، با معرفی دمیتری مدودف به جای خود باعث پیروزی او در انتخابات شد .

در این گزارش به نقل از یک تحلیلگر ایرانی که نخواسته است نامی از او برده شود می نویسد : " حمایت قاطع و محکم احمدی نژاد از دوست قدیمی اش مشایی در برابر تمامی حملات و فشارهای مخالفان تنها ما را به این نتیجه می رساند که احمدی نژاد نیز همانند پوتین در صدد است تا مشایی را به عنوان تنها اهرم خود برای حفظ  قدرت پس از ترک مسند ریاست جمهوری ، در اختیار داشته باشد .

این گزارش می افزاید : اظهارات جنجالی اخیر مشایی درباره قرائت های مختلف از اسلام و ضرورت ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام ، جنجال فراوانی بر پا کرد و موقعیت محمود احمدی نژاد را در میان حامیان محافظه کار ومحافل مذهبی حامی دولت  تضعیف کرد .

حامیان محافظه کار و مذهبی احمدی نژاد این سخنان مشایی را که حاوی گزاره های ملی گرایی است کفر آمیز می دانند .

در نماز جمعه این هفته بسیاری از ائمه جمعه  در شهرهای مختلف ایران زبان به انتقاد از مشایی گشودند و خواستار طرد وی از سوی احمدی نژاد شدند .
حتی سرلشگر فیروز آبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران سخنان مشایی را انحرافی دانست.

آیت الله مصباح یزدی مرشد مذهبی احمدی نژاد نیز با انتقاد از مشایی در همایشی در جمع برخی نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت : کسانی که سخن از مکتب ایران در برابر مکتب اسلام می زنند خودی نیستند و باید نسبت به خطر آنها هوشیار بود .

وی افزود : " ما هیچ عقد اخوت  دایمی  با کسی نداریم  . اگر کسی از اسلام منحرف شود اول او را پند می دهیم و سپس چوبش می زنیم .

آیت الله مصباح یزدی چند روز قبل از اظهارات جنجالی مشایی ، نسبت به بروز فتنه ای جدید در کشور این بار از سوی برخی خودی ها هشدار داده بود . وی این فتنه را سهمگین تر و خطرناک تر از فتنه قبلی ( اعتراضات پس ازانتخابات ریاست جمهوری سال 1388) دانسته بود .

  آیت الله مصباح یزدی و سرلشگر فیروز آبادی هیچ کدام به طور مستقیم لبه تیز انتقادها را متوجه احمدی نژاد نکرده بودند ، با این حال احمدی نژاد برای دفاع از رییس دفترش تمام قد به میدان آمده و گفت : " مشایی رییس دفتر من است و من به او به طور کامل اعتماد دارم .

نشنال در ادامه به نقل از یک تحلیلگر دیگر که نامی از او نیامده به تفاوت های ایران احمدی نژاد و روسیه پوتین اشاره کرده و به نقل از او می نویسد : " مشایی به نظر می رسد شخصیتی است که روی احمدی نژاد نفوذ دارد  در حالی که مدودف بیشتر شخصیتی تحت الحمایه و زیر سایه نفوذ پوتین است .

نشنال در ادامه به نقل از این تحلیلگر می نویسد : این قبیل اظهارات مشایی می تواند آغاز کمپین انتخابات ریاست جمهوری او باشد . احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 را با شعارهای عدالت طلبانه و مبارزه بافساد در برابر رقیب متنفذ خود (رفسنجانی ) پیروز شد و به نظرمی رسد مشایی می خواهد انتخابات ریاست جمهوری بعدی را با تلفیق گفتمان ایدئولوژی مذهبی خاص خود و ملی گرایی ایرانی کلید بزند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد