رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

تاسیس و راه اندازی تصفیه خانه آب رودخانه ها در رامسر

برای نخستین بار در کشور  

تاسیس و راه اندازی تصفیه خانه آب رودخانه ها در رامسر

ضرورت مدیریت آب در مازندران مازندرانی ها با جمعیت3 میلیون نفری ، سالانه360 میلیون مترمکعب آب مصرف می کنند ، آبی که صددرصد آن با حفر چاه و سفره های زیرزمینی تامین می شود و تولید آن هر سال باید افزایش پیدا کند .

سعیدی از کارشناسان آب منطقه ای استان مازندران می گوید: تولید آب شرکت آب منطقه ای مازندران تا پایان برنامه چهارم چیزی حدود 220 میلیون متر مکعب در سال بود اما با توجه به نیازی که وجود دارد پیش بینی می شود حدود 320 میلیون مترمکعب تولید دیگری در برنامه پنجم توسعه نیاز باشد.

ذخیره آب استان حدود یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آبی است که از لحاظ کیفی هم تغییر می کند.

سعیدی در این باره می گوید : احتمال آلوده شدن منابع آب زیرزمینی با توجه به آلودگی ناشی از استقرار صنایع و گسترش بافت مسکونی وجود دارد.

پیش بینی می شود تقاضا برای آب تا 10 سال دیگر به علت افزایش جمعیت ، یک و نیم برابر می شود با این ذخایر ثابت تا 10 سال دیگر آب باید جیره بندی شود یا منبع جدیدی برای تامین آب پیدا شود.

عزیزالله واحد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان هم می گوید : ما در 10 شهر استان طرح تامین آب آشامیدنی از آب های سطحی از سدها را در دست اجرا داریم با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر و در نهایت با تصفیه آب رودخانه ها این مشکل نیز در آینده برطرف خواهد شد .

این طرح مصوب سفر دوم هیئت دولت به استان است و اولین بار در مازندران اجرا می شود که قرار است در این طرح 3 تصفیه خانه در ساری ، بابل و رامسر آب رودخانه ها را بعد از تصفیه به آب زلال با کیفیت تبدیل کنند.

واحد همچنین می افزاید : طرح های رامسر ، کتالم و سادات شهر در غرب استان حدود 80 درصد پیشرفت دارد که امسال بهره برداری می شود و در ساری طرح تامین آب از سد شهید رجایی 50 درصد پیشرفت دارد که با تامین اعتبار در 2 سال آینده وارد بهره برداری خواهد شد ؛ در ضمن طرح ما در بابل با پیشرفت حدود 10 درصد در دست اجراست که امیدواریم این طرح در مدت 2 سال هم به بهره برداری برسد.

مهندس سلیمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان می گوید: با به بهره برداری رسیدن تصفیه خانه های رامسر ، بابل ، بابلسر ، امیرکلا ، فریدونکنار ، دریاکنار ، خزرشهر و ساری حدود 40 درصد از مشترکان ما تحت پوشش تامین آب از منابع سطحی خواهند رفت و برنامه ریزی و پیش بینی ما این است که در سایر شهرها هم از آب های سطحی استفاده کنیم.

تا سال 1405 همه شهرهای استان می توانند از آب تصفیه شده رودخانه ها استفاده کنند ، حال این سوال پیش می آید که آیا این طرح تا 30 سال جواب می دهد یا اینکه بعد از 30 سال ، باید آب جیره بندی شود یا خیر ؟ در جواب باید گفت : قطعا منبع جدیدی مانند شیرین کردن آب دریای خزر باید پیدا کرد .

مهندس واحد در این باره می گوید: طول خط انتقال زیادی نداریم و جایی که نقطه مصرف هست می توانیم آب شیرین کن ها را راه اندازی کنیم و آبی که تولید می شود هر مترمکعب حدود یک دلار هزینه دارد درحالیکه ممکن است طرح های دیگر حدود 400 تا 500 تومان هم هزینه تمام شده آن باشد البته جای کار دارد تا این قیمت ها را مدیریت کنیم .

این کار هنوز در سواحل شمالی کشور انجام نشده است اما در سواحل جنوبی کشور الان 230 دستگاه آب شیرین کن نصب است که روزانه 120 هزار متر مکعب آب تولید می کنند که کمتر از 2 هزارم درصد آب مورد نیاز کشور است اما اگر پیش بینی سازمان ملل که گفته تا سال 2050 ایران کمترین منابع آب تجدیدپذیر دنیا را دارد درست باشد نصب این دستگاه ها را باید جدی تر پیگیری کرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد