رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

شکوفایی جلبک‌ها از تنکابن تا رامسر اما بی خطر!

 

شکوفایی جلبک‌ها از تنکابن تا رامسر اما بی خطر!

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با اعلام شناسایی و بروز پدیده‌ای به نام شکوفایی جلبک‌ها گفت: این پدیده با وجود سمی بودن تاکنون تلفاتی انسانی و آبزیان نداشته است.  

رضا پورغلام امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری با تاکید بر اینکه کار بروز و شکوفایی جلبک‌ها در دریای خزر از سال 84 آغاز شده است، تصریح کرد: برای این نوع جلبک‌ها دما خیلی مهم بوده و آب و هوا و شرایط سکون هوا و آرامش دریا در بروز این پدیده موثر است.
‌رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر افزایش مواد مغزی و تغییر نسبت نیتروژن به فسفر را از عوامل بروز و تشکیل این پدیده اعلام و خاطرنشان کرد: تاکنون چهار بار شکوفایی جلبکی در خزر مشاهده شده که در جنوب غربی و غرب دریای خزر مشاهده شده است.
پورغلام با تاکید بر اینکه این پدیده از سال 84 از سوی کشور آذربایجان پیدا شده و تا بندر نوشهر هم در سال نخست بروزش وسعت پیدا کرده است، بیان داشت: تاکنون سه بار نیز شکوفایی جلبکی در سواحل انزلی مشاهده شده است.
وی با اعلام اینکه در دومین سال بروز این پدیده، 200 کیلومتر از دریای تنکابن تا رامسر را احاطه کرده است، اضافه کرد: این پدیده در عمق 40 متری اتفاق افتاده است.
پورغلام گونه شکوفایی جلبکی امسال خزر را «نودولاریا» عنوان کرد و گفت: این گونه سمی بوده و برای آبزیان و انسان خطرناک است.
رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با اشاره به اینکه امسال این پدیده تا 10 تا 15 متری ساحل نیز آمده است، یادآور شد: در صورت برخورد این پدیده با شناگران ضایعات پوستی به وجود می‌آید.
وی با برشمردن بخشی از ضایعات این پدیده برای آبزیان اضافه کرد: هر جا تراکم و شکوفایی جلبک‌ها بیشتر باشد، اکسیژن آب از بین می‌رود و آبزیان بی‌حال و تلف می‌شوند.
پورغلام با اعلام اینکه تاکنون تلفاتی در این زمینه نداشتیم، گفت: گزارش‌های مبنی بر بیحالی ماهی کفال دریافت شد ولی تلفاتی نداشت که بررسی این موضوع نیاز به مطالعات بیشتر است.
وی عوامل آلوده کننده دریای خزر را ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی برشمرد و یادآور شد: پاشیدن گل رس که تجربه ایران، کره و ژاپن است، در حال حاضر به عنوان تنها راه مقابله با این پدیده است.
پورغلام در پایان گفت: برای پیشگیری از این پدیده راه حل اساسی آلوده نکردن دریا بوده که نقش رسانه‌ها در این مسئله جدی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد