رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

هتل رامسر کاربری گردشگری درمانی می‌یابد

هتل رامسر کاربری گردشگری درمانی می‌یابد 

 

 

 

مدیرعامل سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان گفت: برگشت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دوران پیش، منفی و ضد توسعه است و نه‌تنها اهداف و نگاه دولت را به توسعه‌ی گردشگری محقق نمی‌کند، بلکه نگاهی عقب‌گرد و منفی است.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احد محمدی در نشست خبری صبح امروز (27 شهریورماه) با اشاره به طرح پیشنهادی در مجلس درباره‌ی ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: چند سال پیش که این سازمان زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، تأکید می‌شد که این جایگاه برای چنین سازمانی مناسب نیست. بنابراین در مجلس تفکیک این سازمان از وزارتخانه صورت گرفت. در آن دوره، اصرار بر این بود که بخش گردشگری جدا و مستقل شود؛ اما در نهایت، یک سازمان شامل بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد. با این وجود، شرایط کنونی آن بهتر از زمانی است که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد.

او با تأکید بر این‌که فارغ از دوران مدیریتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، لازم است که این سازمان مستقل باشد، بیان کرد: شاید استدلال نمایندگان مجلس بر این مبناست که از این سازمان نمی‌توان سوال کرد. اگر واقعا بر این استدلال‌اند، چرا آن را به وزارتخانه تبدیل نمی‌کنند تا فعالیت‌های آن‌ها زیر نظر مجلس باشد. این اتفاق، خیلی بهتر است چون تنزل آن مشکلی را حل نمی‌کند.

مدیرعامل سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان ادامه داد: ما به‌عنوان یک دست‌اندرکار در این صنعت، این تصمیم را برای میراث فرهنگی و گردشگری به‌شدت مضر می‌دانیم. بسیاری از مراکز میراث فرهنگی کشور به‌دلیل نبود امنیت و بودجه‌ی کافی درحال از بین رفتن هستند و این پدیده‌ای خطرناک برای ما محسوب می‌شود که مراکز فرهنگی و تاریخی هر روز درحال تخریب‌اند و امیدواریم که این طرح در مجلس رأی نیاورد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی مأموریت اصلی مسؤولی که در بخش گردشگری فعالیت می‌کند و این‌که آیا باید سیاسی باشد یا گردشگری، توضیح داد: نمی‌خواهیم درباره‌ی عملکرد فردی صحبت کنیم، چون چنین جایگاه و وظیفه‌ای نداریم؛ اما در تعریف کلی، فردی که در کابینه‌ی دولت قرار می‌گیرد، عضوی از گروه است و وظایفی دارد که در این قالب پتانسیل‌های سیاسی نیز مطرح‌اند؛ اما جایگاه گردشگری، فرهنگی و اقتصادی است و هر سازمان گردشگری این دو مأموریت را پی‌گیری می‌کند و هدایت سیاسی وظیفه‌ی دیپلماسی هر کشور است و در دستگاه‌های دیگری مانند گردشگری هدایت دیپلماسی سیاسی وجود ندارد.

محمدی با اعتقاد به این‌که طرح ادغام دوباره غیرکارشناسی و تصمیمی یک‌شبه است، بیان کرد: ما متوجه نشدیم که چه شد، این اتفاق افتاد؛ اما روی آن کارشناسی نشده است و امیدواریم نمایندگان مجلس این طرح را کارشناسی و از صاحبان نظر اطلاعات دریافت کنند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز نمایندگان مجلس را نسبت به عواقب کار توجیه کند. من امیدواریم این طرح رأی نیاورد و نمایندگان در پایان یک‌ماه به این جمع‌بندی برسند که یا وضعیت موجود را حفظ کنند یا سطح آن را ارتقا دهند تا پاسخ‌گو شود.

مدیرعامل سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان در ادامه‌ی این نشست با ارایه‌ی گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های صورت‌گرفته در این سازمان در بخش هتل‌ها و ورود گردشگر به کشور، اظهار کرد: در پنج‌ماه نخست سال 1386، 26 هزار و 684 نفر روز گردشگر به کشور وارد شدند و در پنج‌ماه نخست امسال، این رقم به 36 هزار و 135 نفر نیز رسید و به‌طور کلی، امسال ورود گردشگر از طریق شرکت‌های گردشگری این سازمان 35 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: درصد اشغال هتل‌های زیرمجموعه‌ی بنیاد مستضعفان نیز در پنج‌ماه نخست سال گذشته 220 هزار نفر روز و در مدت مشابه امسال، 250 هزار نفر روز بوده که 10 درصد امسال رشد داشته است. البته این درصد با احتساب خروج هتل آزادی از چرخه‌ی خدمات‌رسانی بوده است.

محمدی با اشاره به افزایش 15 درصدی بازدید از مراکز تفریحی سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان در پنج‌ماه نخست امسال، اظهار داشت: سالانه هشت میلیون نفر از مراکز تفریحی این سازمان مانند توچال، مرکز تفریحی شهید چمران و شلمچه بازدید می‌کنند و اصرار داریم، این آمار بیشتر شود.

وی با اشاره به بازسازی هتل‌های زیرمجموعه‌ی این سازمان، گفت: بازسازی هتل پنج ستاره‌ی آزادی با چینی‌ها آغاز شده است و تابستان آینده تمام می‌شود. قرارداد آن 16 ماهه بود و احتمال دارد، چندماه تأخیر داشته باشد. بازسازی هتل اوین نیز ماه آینده با 150 اتاق تمام می‌شود. هم‌چنین بازسازی هتل‌های آبادان و مشهد تمام شده و 100 اتاق در یزد اضافه شده و 100 اتاق در کرمانشاه درحال ساخت و توسعه است که اواخر امسال بهره‌برداری می‌شوند. به علاوه، 100 اتاق در اصفهان تابستان آینده آماده می‌شود.

محمدی از طراحی و ساخت 200 اتاق در مشهد توسط یک شرکت اروپایی، 200 اتاق در شیراز و 100 اتاق در تهران خبر و ادامه داد: تعداد 200 اتاق با ساخت برج جنوبی هتل استقلال اضافه می‌شوند که مناقصه‌ی آن به‌زودی بین دو شرکت اروپایی برگزار می‌شود و هزینه‌ی آن 55 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی بیان کرد: هتل اوین توسط پیمانکار داخلی سه سال است که درحال بازسازی است. درحالی‌که بازسازی هتل آزادی با 480 اتاق توسط پیمانکار خارجی در 20 ماه انجام می‌شود. اگر پیمانکار ایرانی این کار را انجام می‌داد، پنج سال برای این هتل زمان صرف می‌شد و برای ما به‌عنوان مالک، صرفه‌جویی این زمان بسیار اهمیت دارد، چون هتل آزادی از مدار خدماتی در تهران خارج شده است و گاهی به‌شدت با کمبود فضای اقامتی مواجه‌ایم.

به گفته‌ی او، سالانه 20 تا 30 میلیارد تومان برای توسعه‌ی هتل‌ها هزینه می‌شود که هتل آزادی 60 میلیارد تومان هزینه داشته و باید در دو سال این مبلغ تقسیم شود و هتل اوین برای تکمیل بازسازی 25 میلیارد تومان هزینه داشته است؛ اما اکنون با استفاده از امکانات بانکی، هزینه‌ی کل بازسازی‌های هتل‌های این مجموعه در سال حدود 30 میلیارد تومان است.

محمدی درباره‌ی هتل قدیمی رامسر اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که برای این هتل وجود داشت، باند فرودگاهی آن بود که به طول آن اضافه نمی‌شد، چون مهمانسرای ریاست جمهوری در انتهای این باند قرار داشت. پس از مدت‌ها مذاکرات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اکنون این مهمانسرا درحال تخریب است تا طول باند افزایش یابد. ما نیز تلاش می‌کنیم، هتل قدیمی رامسر را به کاربری گردشگری درمانی تغییر دهیم، چون این منطقه ظرفیت لازم را دارد و برای این کار از یک مشاور آلمانی دعوت شد که از هتل‌ بازدید کرده و درحال ارایه‌ی طرح برای تبدیل کردن این هتل به مرکز گردشگری درمانی است.

مدیرعامل سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان درباره‌ی وضعیت آموزشی کارکنان مراکز گردشگری و تفریحی این سازمان، گفت: برای نیروهای هتل اوین و آزادی قراردادی با شرکت آلمانی متخصص در زمینه‌ی آموزش هتل‌داری بسته شده است که به‌صورت مشترک با شرکت آموزشی بنیاد مستضعفان دوره‌ای دو ماهه را برگزار می‌کنند. این طرح برای دیگر هتل‌ها نیز اجرا می‌شود. هم‌چنین در پذیرش نیروها، اولویت با افرادی است که به زبان خارجی مسلط باشند.

او یادآور شد: پیش از انقلاب، کار در هتل پسندیده نبود. بنابراین بیشتر نیروهای کاری در مراکز در اطراف تهران ساکن بودند و از نظر فرهنگی نیز علاقه‌ای به این کار نبود؛ اما اکنون از بین متقاضیان کار در هتل‌ها، بسیاری تحصیلات بالایی دارند و این برای هتل‌های کشور حسن محسوب می‌شود.

محمدی در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت در بازارهای جدید و افزایش جذب گردشگر از بازارهای قدیمی، بیان کرد: به‌تازگی بازار آمریکا خیلی باز شده است و بسیاری افراد از سفر به ایران استقبال می‌کنند. دوماه پیش یک گروه یک‌صد نفری از آمریکای جنوبی به ایران سفر کردند. این اتفاق در بازار چین نیز درحال رخ دادن است. این کشور با وجود صنعت و اقتصاد مطلوبی که دارد، روی گردشگری متمرکز شده است و در دیدار با مسؤولان این کشور، گفته شد که 38 سال پیش کل گردشگران ورودی به چین 30 هزار نفر می‌شد، اما در سال 2007 میلادی این تعداد به 93 میلیون نفر رسیده است. در همان دوره، حدود هفت‌هزار نفر گردشگر از چین خارج می‌شدند، اما در سال 2007 تعداد گردشگران خروجی چین به بیش از 30 میلیون نفر رسید.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که در بازارهای منطقه و کشورهای همسایه شده‌اند، گفت: در کشوری مانند ترکیه بسیار فعالیت کرده‌ایم، اما نتیجه‌ی خاصی به‌دست نیامده، چون این کشور گردشگرپذیر است. شیعیانی هم که به ایران می‌آیند، به‌دلیل نبود زیرساخت به‌خوبی پذیرایی نمی‌شوند. بنابراین برای این‌که این آمارها را بتوان افزایش داد، باید زیرساخت‌ها را بهبود بخشید.

محمدی با تأکید بر فراهم کردن شرایط برای افزایش ورود گردشگر به کشور، افزود: برای تغییر هویت امنیتی ایرانی‌ها در خارج از کشور باید گردشگران هدایت‌شده و خانواده به خارج از کشور بفرستیم. ما پاسخ تبلیغات مستقیم کشورهای غربی را نمی‌توانیم بدهیم، فقط راه حل آن افزایش تعداد گردشگر است.

وی با اعتقاد به این‌که گردشگری در کشور درحال نهادینه شدن است، یادآور شد: ورود گردشگر به‌شدت در کاهش تبلیغات منفی اثر می‌گذارد، 30 ثانیه تبلیغات در شبکه‌های خبری مانند سی‌ان‌ان و الجزیره دست کم 300 هزار دلار هزینه دارد و اگر قرار باشد، برای معرفی کشور یا جاذبه‌های فرهنگی تبلیغ کنیم، رقم‌های بسیار بالایی را باید بپردازیم. البته تبلیغات مستقیم بر بیننده مؤثر نیست، چون آن‌ها معتقدند ما پول داده‌ایم تا کشورمان را تبلیغ کنیم، اما گردشگران ورودی این تبلیغات را غیرمستقیم انجام می‌دهند و تأثیر بالایی دارد.

مدیرعامل سازمان سیاحتی و مراکز تفریحی بنیاد مستضعفان با بیان این‌که فروش این سازمان در سال 100 میلیارد تومان است که البته به وضعیت ورودی گردشگر به کشور بستگی دارد، تأکید کرد: این سازمان از نظر قانونی، تشکیلاتی عمومی و غیردولتی است و به هیچ‌وجه بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند، بلکه از محل درآمدها و سرمایه‌های خود امور را می‌گذراند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اعتقاد برخی فعالان بخش خصوصی درباره‌ی ایجاد انحصار توسط این سازمان در بازارهای گردشگری و مراکز اقامتی خود، گفت: اصلا انحصاری وجود ندارد. ما زمانی چهار دفتر در فرانسه، آلمان، اسپانیا و ژاپن داشتیم که روی هم یک میلیون دلار هزینه داشتند؛ اما اکنون این دفاتر تعطیل شده‌اند و با آژانس‌های فعال در آن کشورها قرارداد بسته می‌شود. این مسأله انحصار ایجاد نمی‌کند و ما این دفاتر را نه به‌دلیل انحصار، بلکه به‌دلیل هزینه‌ی بالا بسته‌ایم.

محمدی افزود: زمانی بخش خصوصی این بحث‌ها را مطرح می‌کند که به‌ازای ورود هر گردشگر خارجی 10 تا 20 دلار دریافت می‌کند، ولی شرکت‌های گردشگری ما مشمول این امتیاز نمی‌شوند؛ اما بخش خصوصی هیچ‌وقت به این موضوع اشاره نمی‌کند. ازسوی دیگر، این بخش مطرح می‌کند که هتل‌های ما با شرایط ویژه در اختیار آژانس‌های بنیاد مستضعفان قرار دارند، ولی اکنون این شرایط برای تمام آژانس‌ها یکسان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد