رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

باید جلوی تکرار تاریخ را بگیریم

 

 

باید جلوی تکرار تاریخ را بگیریم

 

رامسر ـ حسن پورمنصوری

 

 

 

تحرکات اخیر غرب با مدیریت آمریکایی ها در رابطه با (تعلیق) در کل مسئله انرژی هسته ای ایران ، باعث شده است که خواص کشورمان ، موضع واحد اتخاذ کنند . چون می دانند ما سی سال پیش انرژی هسته ای نداشتیم . اصلا دنبال دانش هسته ای نبودیم و فکرش را هم نمی کردیم ، که گروهک های مخالف را مسلح گردند و به جان انقلاب نوپای اسلامی ما انداختند ، موضوع قومیت گرایی را دامن زدند ، کودتای نوژه را براه انداختند . قصد ترور رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی را داشتند به طبس حمله کردند و بالاخره دست آخر هم جنگ تحمیلی را از طریق صدام حسین به راه انداختند ،که هشت سال تمام با سلاح های مدرن مخرب و ممنوعه و با همه توان خواستند انقلاب را و مقاومت مردم را نابود کنند و ما را دوباره برگردانند سر جای اولمان . ولی با ایثار مردم و عنایت خداوند این همه توطئه یکی پس از دیگری خنثی شد و خواص جامعه نگذاشت تاریخ تکرار شود .

عبرت های تاریخی

 در دوره مشروطه جامعه می رفت تا جمهوری را در کشور حاکم کند، ولی دست های خارجی با کمک«خواص باطل» دوباره پادشاهی را حاکم کردند و حدود هفتاد سال پهلوی را بر گرده ی مردم مسلمان سوار کردند و کشیدند آن همه عذاب را که همه دیدیم و شنیدیم .یا پنجاه سال بعد از وفات رسول (ص) اتفاقی افتاد که فرزند پیامبر ، فرزند فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به جرم خارجی بودن محکوم و در مسلخ کربلا سر از تن آن بزرگوار جدا می کنند و فرزند حضرت رسول (ص) را به اسیری می برند آن هم با چه وضع اسفباری که بارها شنیده و خواننده ایم. البته خارجی نه به معنای آنچه که امروز مرسوم است که اهل یک کشور خارجی باشند ، نه . خارجی یعنی : «من خرج علی امام عادل فدمه هدر» در اسلام کسی که خروج کند و قیام کند علیه یک امام عادل خون او هدر است در حالی که اسلام به «خون» چقدر اهمیت می دهد . حال فرزند پیامبر خدا می شود خارجی و خون او »هدر« است آن هم در مقابل امامی مثل یزید که حتی برادران اهل تسنن نیز او را به رسمیت نمی شناسند و قبول ندارند . امام حسین (ع) با عظمتی که داشت چرا «خواص»زمانه اش مثل ابن عباس ، عبدالله بن جعفر ، عبدالله بن عمر ، عبد رحمان بن ابوبکر ، عبدالله بن زبیر و . . . علیرغم ارادتی که داشتند باایشان همهراهی نکردند.بیشک اگر خواص دوران با آن حضرت همراهی می کردند مسلما گروه های بیشتری به طرف امام معصوم جذب می شدند .

چرا این «خواص» موضع واحد اتخاذ نکردند و همراه نشدند. آیا خواص جامعه صدر اسلام اهل فکر و تحقیق نبودند . یزیدبن معاویه را بخوبی نمی شناختند ؟! و یا به امام حسین (ع) ارادت نداشتند ؟! آنچه مسلم است خواص اهل تفکر و تحقیق به موقع حرکت نکردند که آن واقعه تأسف بار تاریخی و جانگداز رخ داد که از صفحات شوم  و ننگین تاریخ است .

حضرت علی (ع) در خطیه 14 نهج البلاغه می فرماید : «از حال فرزندان اسماعیل و حال فرزندان یعقوب عبرت گیرید ، هان که چقدر حالا که ملت های مشابه صفات و افعالشان شبیه یگدیگر است .» این شباهت در صفات و رفتار ، تا حدی است که حوادث و رخ دادهای گذشته می تواند برای آیندگان عبرت ، پند و تجربه باشد . چون تابع اصول و قواعدی است که در هر دوره با حصول شرایط ، قابل تکرار می باشد .

در جامعه دینی ما، زوایای زندگی و شیوه حرکت تاریخ سازان می تواند الگویی فرا روی ما قرار دهد . به طور کلی جامعه انسانی به دو گروه عوام و خواص تقسیم می شود گروه اول دنباله رو و گروه دوم اهل تفکر ، تحقیق و تحلیل گر.

گروه اول قدرت تحلیل رخدادهای اجتماع را ندارند چون درک درستی از مسائل ندارد لذا رفتارشان با تفکر و تحقیق و تحلیل آمیخته نیست بلکه بیشتر مقلد خواص هستند ولی وقتی تابع جو شوند اثر گذار هستند .

گروه دوم، آگاهان به اصطلاح خواص ، پیشرو اهل تحقیق و تحلیل که رفتار و اعمالشان بر اساس تحقیق و انتخاب آگاهانه صورت می گیرد یعنی راه را انتخاب می کنند در جهت مشخص . این گروه حوادث را خلق می کنند و دسته اول را مطابق سلیقه خود وارد عمل می کنند .

پیشرفت و خوبی ، عقب ماندگی و بدی در کل فراز و نشیب جامعه را به این گروه نسبت می دهند . در گروه خواص هم آدم های با سواد هست هم بی سواد . هرکسی که بداند چه کار می کند و از روی تصمیم گیری راهی را انتخاب کند و از روی تدبیر و تفکر حرکت کند در گروه خواص قرار می گیرد . مثل پهلوی اول ، در تاریخ آمده است که او آدم بی سوادی بوده که حتی خواندن و نوشتن نمی دانست ولی در گروه خواص بوده و تاریخ ساز . پهلوی اول جز آدمهای مقتدر مصلح بود یعنی کسی که قدرت داشت و اصلاحات کرد. این گروه قابل خرید و فروش هستند و تابع خواص بالاتر از خود قرار دارند به محض اینکه شرایط تغییر کند ، تابع و مقلد می شوند که در تاریخ می خوانیم که شد . حالا بنا نداریم تاریخ را در این مجال کم مرور کنیم .

اما مصلح مقتدر چه کسی است ؟ کسی که خود اصلاح شده است ، تزکیه نفس کرده ، در مقابل دنیا پایش نمی لرزد . پول ، خانه ، شهوت ، مقام ، اسم و رسم ، پست و مسئولیت ، حتی جان . در جایی که باید حق را اعمال کند ، می کند و هیچ ابایی ندارد مثل امام خمینی (ره) رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران . البته هیچ قصد مقایسه نداشتم ولی در واقعیت تاریخی تاریخ ساز بودند و موجودی مثل پهلوی اول را نمی شود منکر بود . البته خواص هم در جریان دفاع از حق اثرگذار هستند و هم در ناحق و باطل .

پهلوی اول مقتدر مصلح بود اما کسی که خود را اصلاح نکرده بود. لذا پایش در جریان پست و مقام ، زن و فرزند ، پول و خانه و مقام و جان می لرزید و می لغزید که نهایتا هم لغزید و تابع جریان لاییک شد و بر سر مردم ایران آنچه را آورد که نمی بایست .

اما در گروه عوام هم می توان با سواد و بی سواد را دید . ولی برای شغل و مقام ، پول و خانه و کلا دنیا در جبهه ضد حق قرار می گیرند . و عده ای از خواص در موقع تصمیم گیری و عمل سکوت می کنند . واقعا خواصی چون ابن عباس ، عبد الله بن جعفر ، عبالله بن عمر ، عبدالرحمان بن عمر و عبدالله بن زبیر امام حسین (ع) را نمی شنتاختند و یا از اعمال یزید باخبر نبودند ؟! چه شد که در برابر این جریان سکوت کردند ؟! عافیت اندیشی کردند . این ها حتی طرفدار حکومت هم نبودند . آیا تحلیل درستی از جامعه نداشتند ؟! یا آنقدر مجذوب دنیا شده بودند که میل به زندگی در اراده شان خلل و رخنه کرده بود که هضم جریان «بهره های زندگی »شده بودند ؟

امروزه در مقابل همه ی امریکا و اروپا و در کل جهان سلطه آیا باید دغدغه داشته باشیم ؟! آیا خواص تأثیر گذار در حوادث تاریخ ساز کشور اسلامی ، تحلیل درستی از جبهه حق و باطل دارند ؟ آیا می دانند که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ، ما دنبال انرزی هسته ای حتی از نوع صلح آمیز آن هم نبودیم که آنها دشمن ما بودند . این ها همه بهانه است تا انقلاب اسلامی را نابود کنند که باعث بیداری مردم دنیا شده است .

آیا تحمل آن را داریم دوباره تاریخ تکرار شود ؟ ما مردم شیعه در کوفه و کربلا جمع شویم، جگر گوشه پیامبر را که با آن وضع فجیع به خاک و خون کشیدند ، دفن کنیم ؟! آیا نباید در برابر جریان سلطه ایستاد . نباید خواص جامعه ما با یک تفکر و تحلیل درست از قضیه انرژی هسته ای در مقابل زیاده طلبی های آمریکا و اروپا ، عوام جامعه را روشن کنند و دست دنیا طلبان و شهوت پرستان داخلی را امروز کوتاه کنند که فردا خیلی دیر است .

همه ی ناراحتی مردم از کسانی است که مثل زالو در بدنه اجرایی نظام ، چسبیده به شاهرگ های حیاتی اقتصادی انقلاب و خون مردم را می مکنند و مسئولین فقط انگشت نشانه خودشان را به سمت مردم گرفته و همدیگر را متهم می کنند و دیگران از نوع خودشان را مسئول می دانند و چاره ای نمی اندیشند . آنهایی که میل به زندگی ، شهوت وار خوره ی انقلاب شدند ، طردشان کنید و نگرانی ها را از مردم بکاهید .

در چند روز اخیر رهبر معظم انقلاب فرمودند که «مبارزه با مفاسد اقتصادی تاریخ ندارد »و رئیس مجلس خبرگان ، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی با دیدگاه های متفاوتی که داشتند ، خوشبختانه در مسئله انرژی هسته ای موضع واحدی را اتخاذ نمودند . انتظار داریم خواص جامعه با تحلیل و درک درست عوام جامعه را همچنان با خود همراه داشته باشند و نگذارند تاریخ تکرار شود .

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی حلاجیان دوشنبه 24 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:07

از آقای پورمنصوری و مقاله ی زیبایشان متشکرم.
از اخبار رامسر هم به خاطر نشر این مقاله سپاسگزارم.
به امید سربلندی ایران اسلامی در سراسر جهان

سلام آقای حلاجیان عزیز
مدت زیادی است که از شما مطلبی نداریم و این موضوع خوشایند یک رامسری فعال نیست.ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما منتظر ارسال مطالب از سوی شما هستیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد