رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

خواستاراستقرار آزمایشگاه دامپزشکی درغرب

 

جمعی‌از کارشناسان خواستاراستقرار آزمایشگاه دامپزشکی درغرب مازندران شدند

 

شماری از متخصصان، کارشناسان و تولیدکنندگان دام و طیور درغرب مازندران بر ضرورت استقرار آزمایشگاه دامپزشکی در این منطقه بویژه در شهرستان‌های نوشهر و چالوس تاکید کردند.

آنان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، پیشگیری بموقع ازانتشار بیماری‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش تلفات دامی، تشخیص بموقع بیماری‌ها و ارتقای کمی و کیفی تولیدات دامی و طیور را از جمله ویژگی‌های استقرار این آزمایشگاه برشمردند.

آنان همچنین کم توجهی، نبود برنامه‌ریزی، نبود حمایت مالی از بخش خصوصی، گرانی زمین و کمبود دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی را از جمله مشکلات و موانع فراروی راه‌اندازی آزمایشگاه دامپزشکی در شهرستان‌های غرب مازندران عنوان کردند.

در زمان حاضر حدود ‪ ۵۸‬واحد صنعتی مرغداری، بیش از ‪ ۴۸‬هزار راس دام سنگین، بیش از ‪ ۲۲۰‬هزار دام سبک و حدود شش واحد طیور مرغ مادر و گوشتی در مناطق نوشهر و چالوس فعالیت دارد.

اکنون بیشتر نمونه‌گیری‌هابرای تشخیص بیماری‌های دام و طیوردرغرب مازندران نظیر برونشیت، نیوکاسل، آنفلوانزا، گامبورو، کوکسیدوز، آبله، کم خونی عفونی، تب مالت و هاری به آزمایشگاه‌های دامپزشکی شهرستان‌های آمل ، قائم شهر و تهران ارسال می‌شود.

خرابی نمونه‌ها در حین ارسال ، تاخیر در پاسخ نتایج آزمایشات ، خطا و دقیق نبودن نتایج آزمایشها از جمله مشکلات ارسال نمونه‌های این مناطق به آزمایشگاه‌های دیگر شهرستانها است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت : متاسفانه نگاه مسوولان امر نسبت به دامپزشکی خیلی ضعیف است در حالی که این نهاد نقش بسیار اساسی در تامین غذای انسانها و پروتئین حیوانی دارد.

"علی‌اوسط حسینی" در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: دامپزشکی به عنوان متولی و تضمین‌کننده بهداشت و سلامتی جمعیت دامی وطیور در کشور به شمار می‌آید که تاکنون مورد کم توجهی و بی‌مهری قرارگرفته است.

وی کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در شهرستان‌های نوشهر و چالوس را از جمله مشکلات فراروی تولیدکنندگان دام و طیور دانست و اظهار داشت: این نارسایی‌ها سبب شده تا در زمینه پیشگیری ودرمان بیماری‌های دامی و قابل انتقال از دام به انسان نسبت به دیگر کشورهاخیلی عقب‌تر باشیم.

وی تصریح کرد : سرعت و دامنه گسترش این بیماری‌ها خیلی زیاد است و توان مقابله ما برای مبارزه با این بیماری‌ها خیلی ضعیف و محدود است.

این دامپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد چالوس، نبود آزمایشگاه دامپزشکی در غرب مازندران بویژه در نوشهر و چالوس را یک خلاء بزرگ در این بخش دانست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در واحدهای دامی و طیور با چالش روبرو هستیم.

حسینی یادآور شد: در صورتی که هر بیماری از جمله آنفلوانزا، نیوکاسل ، بیماریهای میکروبی مثل ماکروپلاسما یا خیلی بیماری‌های دیگر اگر در صنعت طیور اتفاق بیفتد ممکن است خسارت اقتصادی فراوانی به فعالان این بخش وارد کند.

به گفته او مراکز درمانی که اکنون در این مناطق وجود دارد بیشتر کارهای کلینیکی انجام می‌دهند و استقرار امکانات کنترلی آزمایشگاهی در منطقه، در امر تشخیص بموقع بیماری‌ها و جلوگیری از خسارت وارده به تولیدکنندگان بسیار موثر خواهد بود.

حسینی بیان داشت : تاکنون این مشکلات به نهادهای مربوط انعکاس داده شد و هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است.

"بهزاد رحمانی" دیگر دامپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحدچالوس در گفت و گو با ایرنا، خواستار همکاری در بین نهادها بویژه شبکه‌های دامپزشکی با بخش‌های خصوصی شد.

به گفته او این همکاری‌ها در استقرار آزمایشگاه دامپزشکی در این شهرستان‌ها موثر است.

وی بیان داشت: اکنون سه داروخانه و دو کلینیک به تولیدکنندگان دام و طیور خدمات ارایه می‌دهد که پاسخگوی نیازها نیست.

"اسرافیل مهدی‌پور" دامپزشک و مسوول بهداشتی شرکت کشاورزی و دامپروری قطره طلای نوشهر به ایرنا گفت: مدت زمان تخم‌دهی و پرورش مرغ مادر حدود ‪۶۴‬ هفته طول می‌کشد که طی این مدت بیماری‌های زیادی آنها را تهدید می‌کند که می‌توان با به کارگیری واکسن‌های موردنیاز تا حدودی زیادی جلوی خطرات احتمالی را گرفت.

وی افزود: متاسفانه نمونه‌هایی که برای انجام آزمایش به‌دیگر شهرستان‌ها ارسال می‌شود علاوه بر افزایش هزینه‌ها سبب خرابی نمونه در حین ارسال می‌شود.

به گفته این دامپزشک با ایجاد آزمایشگاه دامپزشکی دراین منطقه هم مشکلات فرارو حل می‌شود و هم برای تعداد زیادی شغل فراهم می‌شود.

"امیر مشایخ‌پور" مدیر عامل شرکت کشاورزی و دامپروری قطره طلای نوشهر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شرایط مساعد آب و هوایی،جلگه‌ای و کوهستانی منطقه و رشد چشمگیر واحدهای مرغداری، استقرار یک آزمایشگاه دامپزشکی در این منطقه را بسیار ضروری دانست.

وی تاکید کرد: پیشگیری آسانتر ، کم هزینه تر و بهتر از درمان است که فقط با انجام آزمایش بموقع در آزمایشگاه منطقه ممکن است.

"حمزه علی اسحاقی" مسوول امور دام جهاد کشاورزی نوشهر گفت: سرعت انتشار آلودگی و بسیاری از ویروس‌ها در واحدهای تولیدی از جمله مرغداری‌ها خیلی بالا است.

وی اظهار داشت : به عنوان مثال تشخیص بسیاری از بیماری‌ها ‪ ۱۲‬ساعت طول می‌کشد که به دلیل تاخیر بیش از حد نتایج آزمایشات، سبب تلفات زیاد در واحدهای تولیدی می‌شود.

وی تصریح کرد : ارسال نمونه‌ها در زمان تعیین شده با در نظر گرفتن بعد مسافت از رامسر به ساری یا قائم شهر ممکن نیست.

بر اساس آمار ، در شش ماه نخست سال جاری ‪ ۶۰۰‬هزار قطعه مرغ در دو کشتارگاه مرغ شهرستان نوشهر کشتار شد.

مدیر شبکه دامپزشکی نوشهر در گفت و گو با ایرنا ، پایین بودن تعرفه‌های دامپزشکی، گرانی و بالابودن هزینه‌ها، نبود همکاری برخی از نهادهای اجرایی را از عوامل تحقق نیافتن این مهم عنوان کرد.

"علی‌محمد رمضان‌نژاد" افزود : دولت در این بخش اعتبار خیلی خوبی ارایه می‌دهد اما باید مسوولان شهرستان با برنامه‌ریزی و فراهم کردن زیر ساختها، انگیزه را برای بخش خصوصی فراهم نمایند.

وی یادآور شد: اکنون تشخیص بیشتر بیماری‌ها و آلودگی‌ها در این شهرستان بر مبنای معاینات ظاهری است.

طبق آمار در شهرستان تنکابن ‪ ۹۶‬هزار راس گوسفند، سه هزار و ‪ ۳۰۰‬راس گاو بومی، ‪ ۲۰‬هزار راس گاو دو رگ، ‪ ۲۶‬واحد مرغداری و یک واحد مرغ تخمگذار و ‪ ۲۴‬واحد گوشتی و ‪ ۳۹‬واحد دامداری گوساله و دو واحد مرغ مادر فعالیت دارد.

شهرستانهای حدود ‪ ۸۰۰‬هزار نفری نور، نوشهر ، چالوس ، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده است. ک/‪۴‬

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد