رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

ارسال از طرف هیئت سوارکاری رامسر

 

بی‌برنامگی‌، نژادهای اسب ایرانی را تهدید می‌کند

رئیس هیات سوارکاری استان همدان معتقد است نبود استراتژی مشخص در نژادهای تولیدی در ایران و نداشتن مدیریت واحد در ثبت ذخائر ژنتیکی،نژاد اسب ایرانی را تهدید می‌کند.

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گردشگری_ رئیس هیات سوارکاری استان همدان گفت:« بی‌برنامگی، نبود استراتژی و هدف مشخص در نژادهای تولیدی ایران، نداشتن مدیریت واحد در ثبت ذخائر ژنتیکی و عدم برنامه پیشبردی برای اصلاح ذخائر ژنتیکی از آفتهایی است که نژادهای اسب ایرانی را تهدید می‌کند.
سیدوحید برقعی در گفتگو با خبرنگار میراث خبر در همدان، فقر آموزشی و فرهنگی در اقشار مختلف جامعه سوارکاری ایران اعم از تولیدکننده و پرورش دهنده، مالکان و بخشهای دیگر مثل مراقبان دام و به روز نبودن آموزشها را دلیل اصلی بخ خطر افتادن نژاد اسب ایرانی عنوان کرد.
برقعی اظهارداشت:« متاسفانه در ایران به پتانسیل‌های بالقوه پرورش اسب و سوارکاری همچنین توریسم ورزشی توجهی نمی‌شود و این سکون برای سوارکاری ما کشنده است و نیاز به یک بازنگری دارد. من معتقدم که در این خصوص باید خیلی بیشتر از اینها کار شود.»
رئیس هیات سوارکاری استان همدان گفت:« اسبهای تولیدی ما در بخش ورزشی در رقابت با اسبهای خارجی توانایی محدودی دارند اما تعدادی از همین اسبها در بخش تولید اسب اصیل ایرانی(عرب) می‌توانند در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند که این مهم مستلزم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری و همچنین تدوین استراتژی و تعیین هدف است.»
به گفته این کارشناس، نژادهای برجسته ای که منحصرا در ایران تولید می‌شوند شامل اسبهای اصیل ایرانی(عرب_شامل تیره‌های مختلف)، اسب ترکمن، اسب ‌چه خزر و تعدادی اسب ‌کرد است که این نوع اسب در دنیا بندرت شناسایی شده و باید در این خصوص کار بیشتری صورت گیرد.
برقعی گفت:« مردم به دلیل جایگاه ویژه اسب در تاریخ و فرهنگ ایرانی، علایق و سلیقه‌های مختلفی درخصوص اسب و سوارکاری دارند و حس علاقه ای که در کل تاریخ میان اسب و انسان مشاهده شده، می تواند در روابط اجتماعی و رونق صنعت توریسم خصوصا توریسم ورزشی تاثیرگذار باشد.
او پیشنهاد کرد:« با تاسیس آژانس های توریستی ورزشی می توان پتانسیل‌های توریست ورزشی کشور را شناسایی و علاقمندان به این بخش از توریسم را در سطح دنیا جذب کرد تا از این جاذبه های گردشگری استفاده کنند.»
رئیس هیات سوارکاری استان همدان تصریح کرد:« ما در ایران در زمینه توریسم ورزشی پتانسیل‌های فوق العاده‌ای داریم و ورزش های اسکی، یخ‌نوردی، کویرنوردی، سوارکاری و... نیاز به ساماندهی ویژه ای برای جذب و ترغیب توریست دارند که در این خصوص باید گروه‌هایی وجود داشته باشند که به صورت تخصصی در زمینه توریسم ورزشی فعالیت کنند.»
وی خاطرنشان ساخت:«‌ جذب سرمایه‌گذار و مشارکت بخش خصوصی در این مورد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین وجود امنیت سرمایه گذاری در زمینه توریسم ورزشی برای توسعه این صنعت را نمی توان نادیده گرفت.»
او ادامه داد:« استان همدان قابلیت‌های زیادی در بخش توریسم ورزشی دارد و وجود جاذبه‌های گردشگری در طیف های مختلف در جای جای استان همدان موید این مدعاست، به عنوان مثال می‌توان در سراب‌های گیان و گاماسیاب نهاوند، اسطبل ساخت و گردشگران را برای طبیعت‌گردی با اسب در این مناطق تشویق کرد.»
او افزود:« در اینگونه مناطق طبیعی استفاده کردن از ملزومات مصنوعی به لحاظ بهم خوردن بافت منطقه ای مطلوب نیست و وجود جاذبه هایی مانند اسب‌سواری می‌تواند در این خصوص نقش برجسته ای را ایفا کند.»
به گفته این کارشناس، سایر مناطق گردشگری استان همدان مانند غار علیصدر، ارگ باستانی نوشیجان ملایر ،تپه زیبای هگمتانه و محوطه اطراف کتیبه‌های گنجنامه از پتانسیل‌های بالایی در این‌خصوص برخوردارند و می‌توانند به رونق توریسم ورزشی در همدان کمک شایانی کنند.
  سعیده آقاخانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد