رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

کنوانسیون رامسر در مقابل کنار گذر انزلی

 

به استناد کنوانسیون رامسر:

جلوگیری از ادامه ساخت کنارگذر انزلی

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان روز یکشنبه از متوقف نمودن ادامه کار ساخت جاده کنار گذر انزلی طی حکمی از سوی دادستان عمومی و انقلاب انزلی به دلیل لطمه به این تالاب بین‌المللی خبر داد.

"کامران زلفی نژاد" در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: گرچه نیاز به وجود این جاده در منطقه احساس می‌شود ولی ساخت جاده باید بدون صدمه به تالاب ارزشمند انزلی باشد.

وی اظهار داشت: تالاب انزلی زیستگاه ‪ ۲۳۱‬گونه گیاهی و ‪ ۱۳۸‬گونه جانوری و عامل اصلی مهار سیلاب‌های یازده رودخانه بالا دست به شمار می‌رود.

زلفی نژاد خاطرنشان کرد: تالاب انزلی منبع درآمد مهمی برای مردم بومی از محل شکار، صید ماهی، صنایع دستی و همچنین محل بازدید حدود یک میلیون گردشگری خارجی و داخلی در سال است.

این مسوول یادآور شد: با فعالیتهای شبانه‌روزی کارشناسان در سال ‪ ۸۳‬با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و مشاوره با کارشناسان یونسکو مسیر مناسب که حداقل خسارت را به تالاب وارد کند به عنوان تنها گزینه مورد قبول سازمان حفاظت محیط اعلام شد.

به گفته وی این در حالی است که تاکیدهای غیرموجه برخی افراد مبنی بر ادامه جاده‌سازی از مسیر اولیه تبدیل به بحران زیست محیطی دیگری در منطقه شد و انتقادهای وسیع کارشناسان و مدیران محیط زیست را برانگیخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان متذکر شد: سرانجام مددجویی این سازمان از مدیران ارشد کشور مبنی بر اعمال اصلاحات ازکیلومتر هشت تا ‪ ۱۱‬جاده کنارگذر انزلی به نتیجه رسید و تا اطلاع ثانوی از ساخت این کنارگذر جلوگیری به عمل آمد.

زلفی نژاد تصریح کرد: ساخت کنارگذر با تاکید بر مسیر اولیه علاوه بر عبور از محدوده حفاظتی و گردشگری ، بروز خطر جدی را برای تالاب به همراه خواهد داشت.

وی تجاوز به حریم شمالی تالاب، ایجاد زمینه دسترسی متخلفان به نواحی حفاظتی، ایجاد و گسترش بی‌رویه صنایع بین جاده کنار گذر و مسیر اصلی ، تاسیس غیرمجاز مراکز خدماتی، گسترش آلودگی‌های صوتی ، شیمیایی، زیستی ، تخریب منابع آب زیرزمینی ، ایجاد زهکش‌های غیرطبیعی، افزایش رسوبات و اختلالهای زمین شناختی و کاهش زیبایی شمال تالاب را تنها بخش کوچکی از اثرات منفی ساخت کنارگذر به روال مردود از نظر سازمان محیط زیست دانست.

این مسوول خاطر نشان کرد: تنها اگر به پیشنهاد سازمان محیط زیست در خصوص تغییر ‪ ۲۸۵‬متر از مسیر ‪ ۱۶‬کیلومتری جاده کنار گذر انزلی جامه عمل پوشانده شود هیچ یک از این مشکلات با شدت عنوان شده اتفاق نخواهد افتاد.

زلفی نژاد در ادامه یاداور شد: مصوبه هیات دولت در هنگام سفر رییس جمهور به گیلان نیز تاکید بر مصوبه اولیه دارد که همانا مسیر مورد تائید سازمان محیط زیست مبنی بر تغییر مسیر جاده کنار گذر از کیلومتر هشت تا ‪۱۱‬ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان متذکر شد: با توجه به عضویت کشور ایران در کنوانسیون حمایت از تالاب‌ها ( کنوانسیون رامسر) اقدام به تخریب تالاب بین‌المللی انزلی نقض صریح تعهدات کشور در این کنوانسیون بین‌المللی است.

طبق برآوردهای بین‌المللی ، خدمات زیست بومی تالاب انزلی از تصفیه آلودگی‌ها گرفته تا مکان زمستان گذرانی پرندگان و زادآوری آبزیان و غیره سالانه به ازای هر هکتار ‪ ۱۴‬هزار دلار برآورد شده و این خود نشان‌دهنده اهمیت ویژه تالاب انزلی است.

تالاب بین‌المللی انزلی ‪ ۲۰‬هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و از ارزش بی نظیر زیست محیطی، اقتصادی برخوردار است.

ساخت جاده کنارگذر انزلی از سال ‪ ۱۳۷۷‬آغاز شد ولی از آن زمان تاکنون به دلیل مشکلات زیست محیطی با وقفه‌های متعدد روبرو شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد