رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

گسترش توریسم درمانی در رامسر

 

جمعی از کارشناسان در رامسر:

گسترش توریسم درمانی درکشور به‌برنامه وحمایت نیازدارد

به اعتقاد جمعی از کارشناسان به رغم وضعیت مناسب گردشگری و افزایش شاخص سلامت در کشور تاکنون برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه صنعت توریسم درمانی در کشور صورت نگرفته است.

آنان با اشاره به این مهم ، برای گسترش توریسم درمانی بر لزوم برنامه- ریزی و حمایت همه جانبه مسوولان امر تاکید کردند.

" توریسم درمانی " به گردشگری که به کشور دیگر سفر می‌کند تا از آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی و امکانات پزشکی برای درمان استفاده کند، گویند.

ایران از نظر جاذبه‌های گردشگری، طبیعی، آب و هوا و باستانی به ترتیب مقامهای ‪ ،۱۰‬پنج و چهارم جهان را داراست ولی از بازار توریسم درمانی سهمی شاخص نبرده است.

این درحالی است که از توریسم درمانی به عنوان صنعت سوم جهان نام برده می‌شود و برخی کشورها نظیر اسپانیا از طریق این صنعت امرار معاش می‌کنند.

به تاکید پزشکان ، تجهیز مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی و تامین امکانات مناسب این بخش به توسعه این صنعت کمک می‌کند.

کارشناسان ، ساماندهی ، تقویت امکانات پزشکی داخل کشور، فراهم‌آوردن زمینه بهره‌برداری از آنها برای گردشگر خارجی ، تدوین و ایجاد پوشش کامل بیمه‌ای برای گردشگران خارجی، اجرایی شدن آیین‌نامه تاسیس مراکز توریست درمانی را از جمله بایدها برای رونق این صنعت اعلام کرده‌اند.

طبق آمار اکنون سالانه ‪ ۲۰‬هزار گردشگر خارجی که بیشتر آنها از کشورهای عربی خلیج فارس و آسیای میانه است برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

انجام جراحی‌های زیبایی و درمان ناباروری از دلایل اصلی سفراین گردشگران برای سفر به ایران است.

برآیند بررسیها نشان می‌دهد ، نیروی انسانی مجرب، تجهیز و تکمیل مراکز درمانی، ساماندهی وضعیت فرودگاه، رفع مشکلات مربوط به ویزا، تامین امکانات مناسب از مهمترین شاخصه‌ها برای توسعه صنعت توریسم درمانی است.

جمعی از کارشناسان ، پزشکان و بیماران در حاشیه سفر توریسم درمانی جمعی از پزشکان و بیماران قلبی که هفته گذشته به شهر رامسر سفر کردند، درگفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی بر ضرورت توجه بیشتر و برنامه‌ریزی منسجم‌برای رونق صنعت توریسم درمانی در کشور تاکید کردند.

مسوول بخش بازتوانی قلب وابسته به دانشگاه تهران گفت : از پنج سال‌گذشته برای اولین بار درایران سبکی جدید و نو همپای دیگر کشورها در زمینه درمان بیماریهای قلبی راه‌اندازی شد.

دکتر " مصطفی نجاتیان " به ایرنا افزود : ایران در بخشی از رشته‌های پزشکی نظیر قلب ، جراحی‌های پلاستیک ، پیوند کلیه ، پیوند کبد و چشم در جهان حرف برای گرفتن دارد از اینرو باید برنامه‌ریزی مناسب برای جذب این نوع توریسم و درمان آن صورت گیرد.

وی ادامه داد : به عنوان مثال هزینه انجام یک عمل جراحی در کشور آلمان صد هزار یورو است که این در کشور ایران با احتساب بیمه بودن گردشگر حدود ‪ ۱۰‬میلیون ریال است.

به گفته او با انجام سفر و تغییر فضا ، آرامش روحی و روانی خاصی برای گردشگری ایجاد شده و استفاده از جاذبه‌های طبیعی برای درمان نظیر آب درمانی و لجن درمانی باید تبلیغ و گسترش یابد.

این پزشک بیان داشت : اکنون به دلایلی نظیر پایین بودن هزینه‌های درمان و پیشرفت در برخی از زمینه‌های پزشکی، بسیاری از افراد خارجی که با این پتانسیل‌های در کشور ایران آشنایی دارند برای درمانشان به ایران سفر می- کنند.

وی افزود : متاسفانه تبلیغات مناسبی برای شناسایی توانمندیهای پزشکی و گردشگری ایران در خارج صورت نگرفته است و رسانه‌های دولتی در این زمینه نقش موثری دارند.

این پزشک یادآور شد: برای کاهش بیماریها و افزایش سلامت بایست به مقوله توریسم درمانی نیز توجه ویژه شود.

وی ادامه داد : جاذبه‌های طبیعی فراوانی در کشور نظیر آب گرم وجود دارد که دارای خواص درمانی است که باید شناسایی و معرفی شوند.

یک محقق رامسری و مسوول کمیته پزشکی حقوقی ورزش آسیا گفت : امروزه صنعت توریسم درمانی در جهان بالاتر از صنایع نفت و طلا قرار دارد و کم هزینه و پردرآمد است.

" لطفعلی پورکاظمی " در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:ایران از نظر آب و هوایی و جاذبه‌های طبیعی چهار فصل محسوب می‌شود ازاینرو بایستی از پتانسیل‌ها استفاده بهینه شود.

وی اظهار داشت : متاسفانه تبلیغات برون مرزی برای جذب گردشگر و معرفی جاذبه‌های کشور ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد : اکنون در برخی رشته‌های پزشکی نظیر قلب، درمان نازایی ، پیوند کلیه و مغز در جهان سرآمدیم و باید تلاش گسترده‌ای در زمینه جذب توریسم صورت گیرد.

پورکاظمی با اشاره به وجود جاذبه‌های مذهبی نظیر بارگاه مطهر امام رضا (ع) در کشور اضافه کرد : تبلیغات و معرفی جاذبه‌های مذهبی که نقش موثری در درمان روحی و روانی دارند در توسعه صنعت توریسم درمانی اهمیت دارد.

وی تصریح کرد : این درحالی است که یک چهارم جمعیت جهان مسلمان بوده و معرفی این جاذبه‌ها تاثیر گذار است.

این محقق بر ضرورت ایجاد دانشکده‌های توریسم درمانی در کشور، اصلاح و بازنگری در سیاستهای این بخش ، ایجاد مراکز و هتل‌های مجهز و بین‌المللی ، تامین امکانات تفریحی و گردشگری در کشور تاکید کرد.

وی بیان داشت : فرهنگ‌سازی در زمینه برخورد و تعامل با گردشگر خارجی در کشور ضرورت دارد و باید کتابچه‌های راهنما به زبانهای مختلف برای گردشگران تدوین شود و به مراکز جذب توریست ارایه شود.

محقق دیگری ادامه داد : روش‌های توریسم درمانی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

" فرزاد عباسی" ادامه داد : در بخش توریسم درمانی فقط به جذب گردشگر توجه نمی‌شود بلکه فراتر از آن می‌تواند موقعیت و جایگاه ایران را از نظر علمی، سیاسی، اجتماعی و منطقه‌ای تقویت کند.

وی اظهار داشت : اگر این اطمینان به مردم داده شود که بجای رفتن به کشورهای غربی با امکانات پزشکی و علمی و برخورداری از جاذبه‌های طبیعی در ایران درمان می‌شوند، بر تقویت بنیه اقتصادی موثر است.

وی ادامه داد : چشمه‌های آبگرم زیادی در کشور وجود دارد که در درمان بسیاری از بیماریها موثر است که بایست شناسنامه علمی از این چشمه‌ها تهیه شود.

عباسی خاطرنشان کرد : هنوز کوچکترین اطلاعی از ترکیبات خواص معدنی آبهای معدنی کشور در دسترس نیست.

وی بیان داشت : ایران تازه وارد عرصه گردشگری سلامت شده است از اینرو باید برنامه‌ریزی دقیق و هدفمندی در این زمینه اعمال شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد