رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

نمایندگان مازندرانی در دقیقه نود!؟

دیالوگ های چریکی نمایندگان مازندران و گذار از انزوای پارلمانی!

تاریخ و ساعت : ۱۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۷:۵۵ کد خبر : 3916




دیالوگ های چریکی نمایندگان مازندران و گذار از انزوای پارلمانی!

در حالی مجلس هفتم ماههای پایانی خود را سپری می کند و در طول 28 سال از عمر مجلس در دوران بعد از انقلاب اسلامی نمایندگان استان در دوره های مختلف به نوعی انزوای پارلمانی متهم بوده و حتی برخی از تحلیل گران درجه انتقاد را به حدی بالا برده که با صراحت اذعان می دارند که بعضی از نمایندگان استان نطق پیش از دستور خود را در مجلس به نمایندگان شهرهای بزرگ همچون تهران، اصفهان، کرج و تبریز واگذار می کنند و این در حالی است که انباشت خواسته ها و مطالبات حوزه های انتخاباتی آنها همچون سیلی ویرانگر چهره سبز استان را در بر گرفته و عدم ایجاد زیرساخت های صنعتی، کشاورزی، شهری و گردشگری و خسارت های جبران ناپذیر اجتماعی همچون بیکاری، فقر، اعتیاد و طلاق و در یک نگاه عدم توسعه یافتگی استان را بوجود آورده است.

کنش گری انفعالی نمایندگان استان در پارلمان همواره به عنوان یک صورت مسأله مطرح و به خصوص در زمان تبلیغات انتخاباتی توسط بازیگران رقیب برجسته تر می شود هر چند که در آسیب شناسی این رفتار سیاسی تحلیل ها و نظرهای متفاوتی توسط طیف های مختلف سیاسی ارائه می شود ولی شاید بتوان مهمترین پارامترهای آن را در وزن سیاسی بازیگران؛ عدم اعتماد به نفس و خودباوری، عدم پشتوانه علمی و سیاسی، کنش گری های متقابل با دیگر بازیگران و عدم تناسب وزنی با دیگر وکلا، ناتوانی در ایجاد اهرم های کارآمد برای احقاق مطالبات حوزه های انتخاباتی خود و شناخت ناکافی و غیرکارشناسی از ظرفیت و پتانسیل و کاستی های حوزه خود و فقدان طرح و برنامه اصولی و کلان برای توسعه مناطق مورد نظر و عدم شناخت و بازخوانی بازی های سیاسی بازیگران و احساس ترس و ضعف در مقابل گروه های فشار و ذی نفوذ و احزاب سازمان یافته و همچنین عدم وجود احزاب قوی در منطقه شمرد.
با توجه به موارد مطرح شده از منظر راقم سطور و در تکمیل آن می توان فرض دیگری را بر آن وارد ساخت که کنش گری انفعالی در پارلمان و تکرار روزانه حضور فیزیکی بر صندلی های شکیل ساختمان ذوزنقه ای بهارستان به خاطر شأن سیاسی و اجتماعی آن، ناشی از فقدان تعریف کامل و جالبی از نمایندگان و شرح وظایف آن می باشد. در این خصوص ظریفی می گفت؛ نماینده باید در جامعه سرباز و شوالیه ای تمام عیار برای مردم و ژنرالی مقتدر و پر صلابت در صحن پارلمان برای دفاع از خواسته ها و مطالبات و حقوق مردم باشد. لازم و ملزوم بودن این دو ظرفیت و پتانسیل دلیل بر کارآمدی آن نماینده است.
در بیان اهمیت و حساسیت این موضوع شاید قیاس آن با وکیل مدافع یک موکل بسیار به صواب نزدیک باشد که وزن حقوقی وکیل مدافع و صلابت در دفاع از حقوق موکل چگونه مرز حق و ناحق را احیاء و قابل تشخیص می سازد و چگونه یک وکیل با وزن حقوقی پایین و دفاعی شکسته و ناقص مرز حق و ناحق را مکدر ساخته و حق موکل را به محاق می برد.
آنچه که راقم سطور را در مقدمه سازی این تحلیل و پرداخت صورت مسئله مجاب ساخت شکسته شدن پوسته فرسوده انزوا نمایندگان استانی در سال 86 بود. و این سنت شکنی و کنار زدن پارادایم حاکم بر رفتار سیاسی وکلای استان با دیالوگ های چریکی ابوالقاسم روحی و سیدحسن شجاعی نمایندگان مرکز استان آغاز شد.
دیالوگ ها از جایی آغاز و جاری گردید که نمایندگان استان همواره متهم به کم کاری و بضاعت شجاعت در آن مکان بودند به طوری که ابوالقاسم روحی در نطق پیش از دستور کار مجلس خطاب به رئیس دولت اظهار داشت:‌ جناب آقای رئیس جمهور بی شک خبر دستیابی به فناوری هسته ای خبری بسیار بسیار خوش برای ملت عزیز و شریف ایران است اما مردم منتظر شنیدن خبر خوش داخلی نیز هستند خبر خوش داخلی آن زمانی است که خبر مهار تورم و گرانی به گوش مردم برسد.
روحی با شهامت خاصی خبر خوش را در کاهش قیمت مسکن و اجاره آن، حل معضل بیکاری جوانان و اجرایی شدن لایحه معروف پرداخت نظام هماهنگ برای بازنشستگان،‌ کارمندان دولت و فرهنگیان دانست. این دیالوگ های صریح و قاطع تا مدت ها تیتر اول روزنامه های سراسری و محلی بود و حتی انعکاس بین المللی نیز داشت.
اپیزود دوم گذار از انزوای پارلمانی نمایندگان استان را دیگر نماینده ساری یعنی سیدحسن شجاعی رقم زد او نیز با انتقاد از دولت درخصوص نحوه اجرایی سهمیه بندی بنزین عنوان کرد آیا مردمی که سالهاست در انتظار رفع تورم، اشتغال زایی و تصویب قانون نظام هماهنگ پرداخت هستند و تاکنون هیچ یک از این انتظارات برآورده نشده است سزاوار مشکل جدیدی (سهمیه بندی بنزین) هستند. شجاعی در ادامه نطق پیش از دستور مجلس از دولت خواست که؛ «به قانون باز گردد چرا که انحراف از قانون نه شجاعت است نه خدمت و نه دلسوزی». هر چند عده ای از فعالان سیاسی این نوع رفتارها را نوعی تبلیغات غیر مستقیم انتخاباتی می دانند و آن را دیالوگ های انتحاری و ژورنالیستی برای سوژه شدن و اعلام وجود و ایجاد برجک بر افکار عمومی و یا به تعبیری موج سواری و جلب آرای اکثریت برای حضور مجدد بر کرسی های سبز بهارستان می دانند اما با بازخوانی ادبیات تبلیغاتی و شخصیت سیاسی و اجتماعی آنها در ادوار گذشته نمی توان در تایید این فرضیه مصادیقی روشن و یا اندک یافت. به نظر می رسد پارادایم جدید نمایندگان ساری در پارلمان عنصر گمشده و هویتی تعریف شده برای دیگر نمایندگان استان باشد.

در این گذار شاید منطقی به نظر برسد که سومین ضلع این پارادایم را احمد ناطق نوری بدانیم که کنش گری های سیاسی او همچنین انتقاد او از سهمیه بندی بنزین دلیلی بدیهی بر این استدلال است.
هر چند برای خروج از این سه ضلعی می توان اضلاع دیگری را بر آن وارد ساخت به عنوان مثال مخالفت جدی دکتر محسنی نماینده نوشهر و چالوس با بودجه پیشنهادی سال 1386 دولت، تذکر به ابهام در کاهش اعتبارات استانی که بدون کالبد شکافی اساسی صورت پذیرفت که پیامد آن کسری 186 میلیارد تومانی در آموزش و پرورش مازندران را می توان ذکر کرد، پیشنهاد حذف سهمیه بندی بنزین و ارائه آن با قیمت 140 تومانی که مبلغ افزوده صرف افزایش سرانه سلامت و همچنین رفع نقاط حادثه خیز شود.
در قرینه سازی این مثلث می توان به نماینده تنکابن و رامسر نیز اشاره داشت حدود 30 مورد تذکر درخصوص برنج، چای، مرکبات، کیوی، پرورش ماهی، دام و طیور، گل و گیاهان زینتی از مواردی بود که کنش گری راهب در مجلس شورای اسلامی را فراهم ساخت.
در رفتار پارلمانی قاسم زاده نماینده بابل نیز می توان مصادیقی را برشمرد که او را در طیف موجود قرار می دهد طرح موضوع خدمات اولیه شهروندی، تذکر به نادیده گرفتن افزایش نرخ تورم سالیانه در سیاست گذاری نرخ جدید برنج و تقاضای ساماندهی در سهمیه بندی بنزین از مواردی است که قاسم زاده را نیز در زمره نمایندگان پویای رفتاری و دیالوگی قرار می دهد.
پرواضح است که در الگوی رفتاری جدید و در گذار از حالت پیرامونی استان و وابستگی نمایندگان استان به دیگر هم قطاران خود در مرکز و شهرهای بزرگ می تواند زمینه ساز توسعه همه جانبه و استقلال فکری را فراهم سازد. شایسته است در سالی که مقام معظم رهبری همه مردم و گروههای سیاسی را دعوت به همگرایی دینی و ملی نموده نمایندگان استان نیز بدور از نظریات شخصی انگارانه و برای تحقق برنامه های توسعه و مطالبات اساسی مردم در یک حرکت ابتکاری به تشکیل فراکسیون استانی پرداخته و با افزایش وزن سیاسی خود و با اولویت بندی کردن نیازهای حوزه های مختلف با تمام وجود به تلاش و رایزنی برای مرتفع ساختن مشکلات و جذب اعتبارات و امتیازات لازم بپردازند. و در این مسیر الگوبرداری از ادبیات امام راحل (س) و فریاد بر آوردن برای حقوق مردم نه منافع شخصی و دلالان و سرمایه داران کاخ نشین می تواند پشتوانه خوبی برای بیان و تلاش وظایف یک نماینده ایده آل باشد ... ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد