رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

رامسرنیوز Ramsarnews اخبار رامسر

نخستین پایگاه اینترنتی خبری - تحلیلی شهرستان رامسر

انتخابات هشتم مجلس شورای اسلامی

آخرین اخبار انتخابات مازندران

با پایان گرفتن مهلت قانونی استعفای مدیران اجرایی از سمت خویش برای شرکت در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، بزرگترین پروژه سیاسی دولت نهم در سال هشتاد و شش وارد فاز جدیدی شده است. براساس اخبار منتشره محمد اسماعیل ابراهیم زاده (مدیرعامل شرکت گاز مازندران)، سیدرمضان شجاعی کیاسری (مدیرکل صدا و سیمای مرکز مازندران)، محمد باقر صباغی (رئیس شعبه 12 دادگاه تجدیدنظر استان مازندران)، سیدمظاهر کیانژاد (رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی مازندران)، صلاحی کجور (معاون وزیر رفاه و تامین اجتماعی) از جمله مدیران استانی و ملی اند که از مسؤولیت خویش رسماً کناره گیری کردند. البته برخی از کاندیداهای احتمالی در شهرهای مازندران به دلیل دارا بودن مسؤولیت در خارج از حوزه انتخابیه نیازی به استعفا از مقام و منصب خویش نداشته و می توانند از پانزدهم دی ماه سالجاری با مراجعه به فرمانداری های حوزه انتخابیه ثبت نام کنند.

با توجه به استعفاهای صورت گرفته و نگرفته در برخی از حوزه های انتخابیه به نظر می رسد فضای رقابت در حوزه هایی چون ساری، قائم شهر و سوادکوه، بهشهر و نکا، نور، تنکابن و رامسر و نوشهر و چالوس دچار تغییراتی خواهد شد. اگر چه نبایستی حضور عناصر ناشناخته اما در عین حال موثر در فضای انتخابات را تا روز ثبت نام و حتی پایان رقابت ها نادیده گرفت اما آنچه که در مرحله اول انتخابات از منظر سیاسی و تبلیغی پایان شده تلقی می گردد، حضور یا عدم حضور قطعی چهره های سرشناس دو جریان عمده استان مازندران است که منصب و مسؤولیت دولتی دارند. این وضعیت به تغییر در آرایش نیروهای سیاسی در جریان بخصوص جبهه اصولگرایان بیشتر منتهی خواهد شد.
با انصراف شاعری از استعفا در سمت معاونت وزیر کشور برای حضور احتمالی اش در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه و نیز احتمال عدم حضور نماینده فعلی این حوزه در رقابت های انتخابات مجلس هشتم و نیامدن یکی دیگر از کاندیداهای منسوب به این جریان، کفه ترازوی رقابت ها در اسفندماه 86 به سود اصلاح طلبان رقم خواهد خورد اما ظهور گزینه هایی دیگر از این دو جریان همسو می تواند معادلات انتخابات را برهم زند اما رقابت در حوزه انتخابیه مرکز استان مازندران (ساری) با استعفای رسمی یکی از کاندیداهای مطرح اصولگرایان، جدی تر و فشرده تر شده است.
در این میان علاوه بر نماینده اول ساری در مجلس هفتم، نماینده دوره پنجم به همراه دو تن از فرمانداران سابق ساری و یک مدیرکل سابق اجرایی صحنه رقابت اصلاح طلبان با اصولگرایان را تعیین می کنند. ضمن آنکه تاکنون از جناح موسوم به اصولگرا یک مدیرکل سابق (که به تازگی استعفا داده) و یک تن از رؤسای سابق دادگستری و به احتمال زیاد یک نفر از فرماندهان بازنشسته نظامی آماده رقابت با اصلاح طلبان شده اند. ضمن آنکه یک روحانی قدر دیگر در حال بخت آزمایی با رأی مردم است که باید تا زمان ثبت نام منتظر ماند. تکثر و تنوع کاندیداهای منسوب به جریان دوم خرداد در ساری در صورت عبور همگی آنان از فیلتر نهاد نظارتی، بی تردید پیروزی تشکیلاتی و سیستماتیک جناح اصولگرا را رقم خواهد زد اما اگر روند موجود تا پایان بررسی صلاحیت ها ادامه داشته باشد و تغییراتی در فهرست کاندیداهای تایید شده بوجود آید احتمالا آرایش و معادلات موجود تغییر خواهد کرد. اگر چه کاندیداهای موسوم به اصولگرایان از چنان وزن و پایگاهی برخوردار نیستند که حتی با تعدد کاندیداهای اصلاح طلبان به مجلس راه یابند با این حال برخی خبرها حاکی از حمایت جدی جناح دولت از کاندیداتوری دو تن از این اصولگرایان داوطلب حضور در مجلس است. هر چند بعید نیست که با ظهور چهره های جدید اما دارای تشکیلات، اعتبار و قدرت سازماندهی، صحنه انتخابات بار دیگر دستخوش تغییراتی قرار گیرد.
برخی از تحلیل گران و ناظران سیاسی معتقدند که احتمال انتخاب چهره های جدید در این دوره در ساری بیشتر محتمل است. سؤول مهم این است که با فرض عدم حضور یکی از نمایندگان وابسته به جناح راست سنتی در ساری در دوره بعد، آیا حامیان این جریان از کاندیدای جناح دولت حمایت خواهند کرد؟ آیا به کاندیداتوری او رضایت می دهند یا اینکه دنبال گزینه دیگری هستند؟
در حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه و جویبار دو تن از کاندیداهای منسوب و نسبتاً سرشناس اصلاح طلب متقاعد شدند که این دوره وارد صحنه نشوند اما در عوض یک نفر از مدیران سابق دستگاه اجرایی استان وارد رقابت ها شده است  از مقام خویش کناره گیری کرده است. هر چند این مدیر بصورت شناسنامه دار در قالب هیچ یک از گروههای اصلاح طلب قرار ندارد اما منسوب دولت اصلاحات در مازندران بود و برخی از طیف های این جریان، نیروهای مستقل عملگرایان از او حمایت می کنند. در این حوزه نیز کاندیداهای جریان اصلاح طلب متنوع و متکثرند البته قدری کمتر از ساری اما مشکل اصولگرایان در این حوزه همچنان لاینحل است چرا که این جریان چندان امیدوار نیست که حتی وضعیت فعلی را حفظ کند و معلوم نیست که جناح دولت در این حوزه از چه کاندیداهایی حمایت کند با این حال احتمال عدم حضور یکی از نمایندگان منصوب به جریان اصولگرا در این حوزه بیشتر مطرح است اما این جریان کاندیداهای دیگری دارد که ممکن است در آینده وارد رقابت ها شوند.
در حوزه انتخابیه بابل که پس از مرکز استان دارای اهمیت سیاسی اجتماعی است و در توزیع و تمرکز قدرت در استان تاثیرگذار می باشد، از هم اکنون تحرک های انتخاباتی شروع شده است و تبلیغات پنهان و پیدای نامزدهای احتمالی برای جلب آراء مردم با وجود آنکه تا زمان انتخابات حدود 8 ماه زمان باقی است، آغاز گردیده است. در این میان نامزدهای منسوب به جریان اصولگرا (جناح دولت) بیشتر از سایر جریان ها در تکاپو به سر می برند. از جناح اصلاح طلب نیز فعلا نام نماینده دوره ششم مجلس بیشتر مطرح است. هر چند یکی از روحانیون شاغل در یکی از دستگاههای اجرایی استان نزدیک به جریان معتدل اصلاح طلب و خط امامی وارد رقابت شده است امام برخی عناصر مطرح اصلاح طلب شهرستان که قبلا کاندیدا بودند حاضر نیستند وارد میدان شوند، چرا که عبور نکردن از فیلتر نهاد نظارتی را تنها مانع حضور در صحنه می دانند. در آنسوی خط، کاندیداهای جریان اصولگرا از تنوع بیشتری برخوردارند و علاوه بر دو تن از نمایندگان فعلی مجلس هفتم، مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش و کاندیدای دوره هفتم نیز بطور جدی و فعالانه وارد عرصه شده است. از دیگر کاندیداهای نسبتاً مطرح این حوزه می توان به افراد زیر اشاره کرد: یکی از کارشناسان اقتصادی، رئیس سابق هلال احمر، مدیر سابق جهاد کشاورزی، مسؤول دفتر یکی از نمایندگان کنونی مردم بابل در مجلس هفتم و یک مدرس زبان خارجی، هر چند احتمال حضور برخی از عناصر سیاسی وجود دارد اما با توجه به فرصت باقیمانده تا زمان انتخابات بنظر می رسد که گروههای سیاسی همچنان در تردید بسر می برند. ضمن آنکه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ساری که قرار بود وارد عرصه انتخابات شود بنظر می رسد عطایش را به لقایش بخشید چرا که معتقد است که اگر بتواند پروژه دانشگاه جامع آزاد ساری را به سرانجام برساند کار بزرگی در مرکز استان صورت خواهد گرفت. این مدیر برجسته استان یقیناً به این هدف بزرگ خواهد رسید و مدیریت ویژه را بیشتر به نمایش خواهد گذاشت ولی مردم باید تکلیف خود را با ایشان در انتخابات روشن کنند.
از حوزه انتخابیه بابلسر و فریدونکنار هم خبر می رسد که رقابت همچنان بین نماینده فعلی مردم (نزدیک به اصلاح طلبان) و نماینده سابق (وابسته به اصولگرایان) است. هر چند پیشتر از احتمال کاندیداتوری امام جمعه سابق بهنمیر و امام جمعه فعلی گلوگاه شنیده می شد اما ورود این عنصر سیاسی اجتماعی منتفی شده است. ضمن آنکه ممکن است در ماههای آینده طیف هایی از جریان اصولگرا در این حوزه افرادی را وارد رقابت کنند و احتمال دارد نماینده فعلی جایش را به نیروی دیگر واگذار و با هدفمندی بیشتری در صحنه انتخابات حاضر شوند.
در حوزه انتخابیه آمل، اصلاح طلبان همچنان به دنبال یافتن کاندیداهای شاخص، سرشناس و مطرح هستند و با وجود دعوت زیاد از استاندار سابق زنجان، او از کاندیداتوری در مجلس هشتم امتناع می کند و کاندیدای دوره های قبل نیز در حالت تردید به سر می برد و علیرغم حمایت جدی اصلاح طلبان آمل از یکی از چهره های شناخته شده دانشگاهی او نیز به مثل ریش سفید اصلاح طلبان این شهر، رغبتی برای کاندیداتوری ندارد. البته برخی خبرها حکایت از احتمال کاندیداتوری مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد استان و مدیر سابق آموزش و پرورش این شهر دارد. ضمن آنکه طیف هایی از جریان اصلاح طلب از کاندیداتوری یک تن از کاندیداهای دوره ششم و کارشناس اجتماعی حمایت می کنند. اما اصولگرایان در حال حاضر یک کاندیدای جدی در سبد خویش دارند. با این حال از امام جمعه سابق آمل بعنوان کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان و جناح دولت یاد می شود. ضمن آنکه بخش هایی از اصولگرایان ممکن است به سمت کاندیداهای دیگری در آینده حرکت کنند.
در حوزه انتخابیه نور و محمود آباد همه چیز دست به دست هم داده است تا نماینده ادوار این شهرستان ها همچنان بلارقیب بماند و او خیلی خوش شانس بود که یکی از رقیب های جدی او در آخرین لحظات از نامزدی در این دوره انصراف داد و به سازمان آموزش و پرورش مازندران رفت. اصلاح طلبان هم در این حوزه هنوز کاندیدای جدی و سرشناس را پیدا نکرده اند. اگر چه در اردوگاه اصولگرایان نیز یکی دو نفر از عناصر نه چندان مطرح خود را وارد رقابت کرده اند اما بی تردید، نماینده فعلی بنظر می رسد پیروز میدان باشد هر چند ممکن است اتفاقاتی در این حوزه صورت پذیرد و اگر اصلاح طلبان یک کاندیدای واحد معرفی نمایند برنده انتخابات خواهند بود. و خوش شانسی نماینده فعلی بر اثر همین تعدد کاندیداهای اصلاح طلب می باشد.
در نوشهر و چالوس؛ اصلاح طلبان همچنان رضایت می دهند که از ادامه کار نماینده فعلی شهرشان حمایت شود. البته یکی از چهره های اصلاح طلب که پیشتر مدیرکل دستگاه فرهنگی استان بود خود را آماده رقابت کرده است. با این حال در اردوگاه رقیب اصلاح طلبان، یک کاندیدای جدی (معاون سابق وزیر رفاه) آمده است اگر چه پیشتر گفته می شد که معاون وزیر کشور می خواهد وارد عرصه شود اما او نیامد. با این حال اصلاح طلبان در صورت تداوم حمایت جدی از کاندیدای فعلی، پیروز قطعی میدان خواهد بود اگر موانع جدیدی شکل نگیرد. ضمن آنکه وضعیت نماینده فعلی در حال حاضر همچنان حرف اول را می زند.
در غربی ترین حوزه انتخابیه استان مازندران (تنکابن و رامسر) تاکنون اصلاح طلبان سه گزینه را مشخص کرده اند که البته این افراد متفق القول هستند که دو نفر به نفع یک نفر کنار برود. یکی از این ها رئیس سابق سازمان آپ مازندران، دیگری نماینده مجلس ششم و نفر سوم یک پزشک است. با این حال بخش هایی از اصلاح طلبان وطیف هایی مستقل از ادامه کار نماینده فعلی رضایت دارند. در آنسوی خط، اصولگرایان از کاندیداتوری نماینده دوره چهارم و معاون سازمان جنگل ها و مراتع حمایت می کنند و البته باید وضعیت خود را با نماینده فعلی توزین کنند چرا که از وزن آرای وی نسبت به دوره گذشته شاید افزوده باشد.
خلاصه اینکه در فاز جدید مدیران و نیروهای دولتی خودی آماده شرکت در رقابت های مجلس کرده اند و بی گمان در فاز آینده، عناصر مستقل و چهره های جدید آرایش سیاسی حاکم بر این دو جناح را تغییر خواهند داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد